Yehuwa telah berjanji, “Tangisan, kesakitan, penyakit, atau kematian, tidak akan ada lagi. Aku akan menyapu segala air mata mereka. Semua perkara yang buruk sudah lenyap.”

Pada mulanya, Yehuwa ingin Adam dan Hawa hidup dengan aman dan bahagia di Taman Eden. Mereka harus menyembah-Nya sahaja dan memenuhi bumi dengan anak cucu mereka. Walaupun Adam dan Hawa tidak taat, tujuan Yehuwa bagi manusia tidak berubah. Buku ini menunjukkan bahawa semua janji Tuhan pasti ditunaikan. Seperti yang dijanjikan-Nya kepada Abraham, Kerajaan-Nya akan membawa berkat di bumi.

Tidak lama lagi, Syaitan dan semua pengikutnya akan dilenyapkan. Semua orang akan menyembah Yehuwa. Manusia tidak akan jatuh sakit dan mati. Kita akan sentiasa bertenaga dan menikmati kehidupan kita. Bumi akan menjadi Firdaus. Semua orang akan mempunyai makanan  yang berkhasiat dan tempat tinggal yang aman. Tiada orang akan bersifat ganas atau kejam. Sebaliknya, kita akan bersikap baik hati. Kita akan berasa selamat apabila bersama binatang yang liar, dan binatang pun tidak akan takut kepada manusia.

Kita pasti gembira apabila Yehuwa membangkitkan orang yang sudah mati. Kita dapat berjumpa dengan umat Tuhan pada zaman kuno, seperti Habel, Nuh, Abraham, Sara, Musa, Rut, Ester, dan Daud. Kita akan berganding bahu untuk menjadikan bumi sebuah firdaus. Sudah pasti kita akan melakukan banyak kerja yang menarik.

Yehuwa ingin adik hidup di Firdaus. Adik akan mengenali Yehuwa dengan lebih baik lagi. Marilah kita menghampiri Yehuwa setiap hari, mulai sekarang hingga selama-lamanya!

“Ya Yehuwa, Tuhan kami, Engkau layak menerima kemuliaan, kehormatan, dan kuasa, kerana Engkau menciptakan segala sesuatu.”​—Wahyu 4:11