Lompat ke kandungan

Lompat ke Senarai Kandungan

Saksi-Saksi Yehuwa

Pilih Bahasa Melayu

 CERITA 82

Yesus Mengajar Muridnya Cara untuk Berdoa

Yesus Mengajar Muridnya Cara untuk Berdoa

Orang Farisi suka menarik perhatian orang. Mereka berbuat baik dan berdoa di tempat awam agar orang dapat melihat mereka. Orang Farisi menghafal doa-doa yang panjang dan mengucapkannya di rumah ibadat dan di simpang jalan supaya didengari orang. Ramai orang terkejut apabila Yesus berkata, “Jangan meniru orang Farisi. Mereka berfikir Tuhan gembira jika mereka berdoa begitu. Tetapi, sebenarnya Dia tidak senang hati dengan doa mereka. Doa adalah antara kamu dengan Yehuwa. Janganlah mengulangi hal yang sama saja. Yehuwa ingin kamu memberitahu-Nya perasaan kamu.”

“Oleh itu, beginilah caranya kamu harus berdoa: ‘Bapa kami yang di syurga, semoga nama-Mu disucikan. Datanglah Kerajaan-Mu. Semoga kehendak-Mu terjadi di bumi seperti di syurga.’” Yesus juga mengajar  muridnya untuk berdoa tentang makanan dan hal-hal peribadi yang lain serta meminta maaf atas dosa mereka.

Yesus berkata, “Janganlah berhenti berdoa. Teruslah minta perkara yang baik daripada Bapa kamu, Yehuwa. Setiap ibu bapa pun ingin memberi apa yang baik kepada anak-anak mereka. Jika anak kamu meminta roti, adakah kamu akan memberinya batu? Jika dia meminta ikan adakah kamu memberinya ular?”

Kemudian, Yesus menjelaskan pengajarannya, “Jika kamu pun tahu memberikan apa yang baik kepada anak-anakmu, apatah lagi Bapa kamu, Yehuwa. Dia pasti akan memberikan kuasa suci-Nya kepada kamu. Teruslah meminta daripada-Nya.” Adakah adik mengikut nasihat Yesus? Apakah perkara yang adik doakan?

“Teruslah meminta, dan kamu akan menerimanya; teruslah mencari, dan kamu akan menemukannya; teruslah mengetuk, dan pintu akan dibuka bagimu.”​—Matius 7:7