Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

RAAMATTU VOI MUUTTAA ELÄMÄN

Opin että Jehova on armollinen ja anteeksiantavainen

Opin että Jehova on armollinen ja anteeksiantavainen
  • SYNTYMÄVUOSI: 1954

  • KOTIMAA: KANADA

  • TAUSTA: HUIJARI, UHKAPELURI

AIEMMAT ELÄMÄNVAIHEENI:

Vartuin köyhällä asuinalueella Montrealin kaupungissa. Isä kuoli ollessani puolivuotias, joten perheestä huolehtiminen jäi äidin harteille. Olin kahdeksanpäisen lapsikatraan kuopus.

Nuorena elämäni pyöri huumeiden, uhkapelin ja väkivallan ympärillä ja vietin aikaa rikollisten parissa. Kymmenvuotiaana aloin toimia prostituoitujen ja koronkiskureiden juoksupoikana. Minulla oli tapana valehdella, ja nautin siitä, että pystyin manipuloimaan ihmisiä kaikin mahdollisin tavoin. Se oli minulle kuin huumetta.

14-vuotiaana olin jo mestari keksimään keinoja huijata ihmisiä. Saatoin esimerkiksi ostaa suuria määriä kullattuja kelloja, rannekoruja ja sormuksia ja leimata niiden kultapitoisuudeksi 14 karaattia. Sitten kaupittelin niitä kaduilla, parkkipaikoilla ja ostoskeskuksissa. Olin helpon rahan lumoissa. Kerran tienasin jopa 10 000 Kanadan dollaria yhdessä päivässä!

Ollessani 15-vuotias minut erotettiin koulukodista, joten minulla ei ollut mitään asuinpaikkaa. Nukuin kaduilla, puistoissa tai satunnaisten tuttavien luona.

Epärehellisten puuhieni vuoksi olin usein poliisin kuulusteltavana. Mutta koska en myynyt varastettua tavaraa, en milloinkaan joutunut vankilaan. Jouduin kuitenkin maksamaan kovia sakkoja petoksesta, harhaanjohtamisesta ja myyntiluvan puuttumisesta. En pelännyt ketään, joten perin jopa velkoja koronkiskureiden puolesta. Se oli vaarallista, minkä vuoksi pidin välillä asetta mukanani. Toisinaan tein yhteistyötä ammattirikollisten kanssa.

RAAMATTU MUUTTI ELÄMÄNI:

Sain ensikosketuksen Raamattuun, kun olin vasta 17-vuotias. Tyttöystäväni, jonka kanssa asuin, alkoi tutkia Raamattua Jehovan todistajien kanssa. Vastustin Raamatun moraalia koskevia rajoituksia, joten jätin tyttöystäväni ja muutin toisen tytön luo, jota myös tapailin.

Sitten hänkin alkoi tutkia Raamattua todistajien kanssa! Se oli elämäni käännekohta. Tyttöystäväni teki muutoksia elämässään, ja hänestä tuli lempeämpi ja kärsivällisempi, mikä teki minuun vaikutuksen. Sain kutsun Jehovan todistajien valtakunnansalissa pidettävään kokoukseen. Siellä mukavat, ystävälliset ihmiset toivottivat minut tervetulleeksi. Se oli täysin uudenlainen maailma! Minusta oli aina tuntunut, ettei perheeni välittänyt minusta. Tunsin, että olin jäänyt lapsuudessani vaille kiintymystä ja hellyyttä. Jehovan todistajien keskuudessa vallitseva lämmin ilmapiiri oli juuri sitä, mitä kaipasin. Kun todistajat tarjoutuivat tutkimaan Raamattua kanssani, suostuin ilomielin.

Raamatusta oppimani asiat luultavasti pelastivat elämäni. Olin suunnitellut kahden toverini kanssa ryöstöä, jotta pääsisin eroon peliveloistani, jotka olivat kasvaneet yli 50 000 dollariin. Miten iloinen olenkaan, että peräännyin! Entiset kumppanini kuitenkin toteuttivat ryöstösuunnitelman. Toinen heistä pidätettiin ja toinen surmattiin.

Raamattua tutkiessani huomasin, kuinka paljon muutoksia minun oli tehtävä. Raamattu esimerkiksi sanoo 1. Korinttilaiskirjeen 6:10:ssä: ”Eivät varkaat, eivät ahneet, eivät juopot, eivät herjaajat eivätkä kiristäjät peri Jumalan valtakuntaa.” Luettuani tuon jakeen kyyneleet tulivat silmiini, koska ymmärsin oman tilanteeni vakavuuden. Tajusin, että minun oli tehtävä täydellinen elämänmuutos. (Roomalaisille 12:2.) Olin väkivaltainen ja aggressiivinen, ja koko elämäni rakentui valheiden varaan.

Opin Raamatusta kuitenkin sen, että Jehova on armollinen ja anteeksiantavainen (Jesaja 1:18). Rukoilin hartaasti ja pyysin Jehovalta, että hän auttaisi minua vapautumaan entisen elämäntapani kahleista. Hänen avullaan onnistuin vähitellen muuttamaan persoonallisuuttani. Tyttöystäväni ja minä laillistimme suhteemme menemällä naimisiin. Se oli tärkeä askel.

Olen yhä elossa, koska olen soveltanut Raamatun periaatteita.

Olin nyt 24-vuotias, naimisissa ja kolmen lapsen isä. Minun oli löydettävä laillista työtä, mutta minulla ei ollut juurikaan koulutusta eikä suosituksia. Rukoilin jälleen hartaasti Jehovaa, minkä jälkeen lähdin työnhakuun. Sanoin mahdollisille työnantajille, että halusin tehdä muutoksia elämässäni ja saada rehellisen päivätyön. Toisinaan kerroin, että tutkin Raamattua ja halusin tulla paremmaksi kansalaiseksi. Monet kieltäytyivät palkkaamasta minua. Lopulta, kun olin jälleen kerran puhunut avoimesti menneisyydestäni, eräs haastattelija sanoi: ”En tiedä miksi, mutta minulla on sellainen tunne, että minun pitäisi palkata sinut.” Uskon, että se oli vastaus rukouksiini. Aikanaan vaimoni ja minut kastettiin Jehovan todistajiksi.

SAAMANI HYÖTY:

Olen yhä elossa, koska olen soveltanut Raamatun periaatteita ja elän kristillistä elämää. Minulla on hieno perhe, ja koska olen vakuuttunut siitä, että Jehova on antanut minulle anteeksi, omatuntoni on puhdas.

Viimeiset 14 vuotta olen palvellut kokoaikaisena evankelistana ja auttanut toisia oppimaan Raamatusta. Hiljattain myös vaimoni aloitti kokoaikaisen palveluksen. Kuluneiden 30 vuoden aikana minulla on ollut ilo auttaa 22:ta työtoveriani tulemaan Jehovan palvojiksi. Käyn edelleen ostoskeskuksissa, mutten enää pettääkseni ihmisiä. Sen sijaan kerron usein toisille uskostani antaakseni heille jotakin: toivon elämästä uudessa maailmassa, jossa petollisuutta ei enää ole (Psalmit 37:10, 11).