Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

KANSIAIHE | KUN JOKU RAKAS IHMINEN KUOLEE

Kuolleet tulevat elämään jälleen!

Kuolleet tulevat elämään jälleen!

Tässä kirjoitussarjassa aiemmin mainittu Gail epäili, toipuisiko hän koskaan miehensä Robin kuolemasta. Hän kuitenkin odottaa hartaasti näkevänsä Robin jälleen Jumalan lupaamassa uudessa maailmassa. Hänen lempiraamatunkohtansa on Ilmestyksen 21:3, 4, jossa sanotaan: ”Jumala itse on heidän kanssaan. Ja hän pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole. Entiset ovat kadonneet.”

Gail sanoo: ”Tämä on mahtava lupaus. Tunnen suurta myötätuntoa niitä kohtaan, jotka ovat menettäneet jonkun rakkaan ihmisen mutta eivät tiedä tästä toivosta nähdä hänet jälleen.” Sopusoinnussa uskonkäsitystensä kanssa Gail tekee vapaaehtoistyötä kokoaikaisena evankelistana ja kertoo lähimmäisilleen Jumalan lupaamasta tulevaisuudesta, jolloin kuolemaa ei enää ole.

Job oli varma, että hän tulisi elämään uudelleen.

Tämä voi tuntua uskomattomalta, mutta ajatellaanpa Job-nimisen miehen tapausta. Hän oli hyvin sairas (Job 2:7). Vaikka hän toivoi olevansa kuollut, hän uskoi, että Jumalalla on voimaa herättää hänet takaisin eloon maan päälle. Hän sanoi luottavaisena: ”Oi kunpa kätkisit minut Šeoliin [hautaan] – –! Sinä kutsut, ja minä vastaan sinulle. Sinä ikävöitset kättesi työtä.” (Job 14:13, 15.) Job oli varma siitä, että hänen Jumalansa ikävöitsisi häntä ja haluaisi palauttaa hänet eloon.

Pian, kun maapallo muutetaan paratiisiksi, Jumala tosiaan palauttaa eloon sekä Jobin että lukemattomat muut ihmiset (Luukas 23:42, 43). Raamattu lupaa Apostolien tekojen 24:15:ssä: ”Tulee olemaan ylösnousemus.” Jeesus vakuutti: ”Älkää ihmetelkö tätä, sillä tulee hetki, jolloin kaikki muistohaudoissa olevat kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin.” (Johannes 5:28, 29.) Job tulee näkemään tämän lupauksen täyttymisen. Hän saa takaisin nuoruudentarmonsa, ja hänen lihansa pysyy ikuisesti ”verevämpänä kuin nuoruudessa” (Job 33:24, 25). Sama pätee kaikkiin, jotka suhtautuvat arvostavasti Jumalan armolliseen lahjaan, mahdollisuuteen saada ylösnousemus maan päälle.

Jos sinä olet menettänyt jonkun läheisen, edellä tarkastellut seikat eivät välttämättä poista suruasi täysin. Mutta mietiskelemällä Raamatussa olevia Jumalan lupauksia voit saada todellisen toivon ja voimaa jatkaa eteenpäin (1. Tessalonikalaisille 4:13).

Haluaisitko saada lisää tietoa siitä, miten selviytyä surusta? Tai ehkä mielessäsi on muita kysymyksiä, kuten ”Miksi Jumala sallii pahuutta ja kärsimystä?” Käy verkkosivustollamme jw.org saadaksesi lohduttavat, käytännölliset vastaukset Raamatusta.