Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

Kun puoliso pettää

Kun puoliso pettää

”Halusin kuolla, kun mieheni kertoi, että hän jättää minut nuoremman naisen takia. Se tuntui niin epäreilulta, varsinkin kun mietin kaikkia niitä uhrauksia, joita olin tehnyt hänen vuokseen.” (Maria, Espanja)

”Kun vaimoni yhtäkkiä jätti minut, tuntui kuin jotain olisi kuollut sisälläni. Unelmamme, toiveemme ja suunnitelmamme olivat tuhoutuneet. Joinain päivinä kuvittelin, että olin päässyt ahdistavista tunteista eroon, mutta pian olin taas epätoivon syövereissä.” (Bill, Espanja)

ON MUSERTAVAA saada tietää puolison uskottomuudesta. Siitä huolimatta jotkut ovat tulleet siihen tulokseen, että he voivat antaa katuvalle puolisolleen anteeksi ja tehdä työtä suhteen korjaamiseksi. * Mutta jatkuupa avioliitto tai ei, puolison uskottomuus aiheuttaa joka tapauksessa todella suurta tuskaa. Miten tällaisista kipeistä tunteista voi selviytyä?

RAAMATUNJAKEITA JOISTA ON APUA

Monet, jotka ovat murtuneita puolison uskottomuuden vuoksi, ovat saaneet lohdutusta Raamatusta. He ovat vakuuttuneet siitä, että Jumala huomaa heidän kyyneleensä ja tuntee myötätuntoa heitä kohtaan. (Malakia 2:13–16.)

”Kun huolet valtasivat minut, sinä lohdutit ja tyynnyttelit minua.” (Psalmit 94:19.)

Bill muistelee: ”Lukiessani tuota jaetta kuvittelin mielessäni, miten Jehova tyynnytteli minua lempeästi kuin myötätuntoinen isä ja lievitti tuskaani.”

”Uskollista kohtaan sinä toimit uskollisesti.” (Psalmit 18:25.)

”Mieheni ei ollut uskollinen”, sanoo Carmen, jonka aviomies petti häntä kuukausien ajan. ”Olin kuitenkin varma, että Jehova on uskollinen ja että hän ei koskaan tuota minulle pettymystä.”

”Älkää olko mistään huolissanne, vaan esittäkää joka tilanteessa pyyntönne Jumalalle rukoillen ja anoen – – niin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken käsityskyvyn, varjelee teidän sydämenne.” (Filippiläisille 4:6, 7.)

Sasha sanoo: ”Luin nämä jakeet aina vain uudelleen. Rukoilin rukoilemistani, ja Jumala antoi minulle rauhan.”

Kaikki ne, joita lainattiin edellä, halusivat toisinaan luovuttaa. He kuitenkin luottivat Jehova Jumalaan, lukivat hänen Sanaansa Raamattua ja saivat siitä voimaa. Bill sanoo: ”Kun kaikki näytti romahtaneen, usko Jumalaan antoi elämälleni tarkoituksen. Vaikka vaelsin jonkin aikaa ’syvän varjon laaksossa’, Jumala oli minun kanssani.” (Psalmit 23:4.)

^ kpl 4 Herätkää!-lehden 22.4.1999 artikkelisarjassa ”Kun puoliso on uskoton” on hyödyllistä aineistoa niille, jotka harkitsevat, antaako anteeksi vai ei.