Siirry sisältöön

Siirry sisällysluetteloon

 KANSIAIHE | OTATKO VASTAAN JUMALAN SUURIMMAN LAHJAN?

Ainutlaatuinen lahja

Ainutlaatuinen lahja

LAIVANMALLINEN kynänteroitin Jordanin kädessä näyttää aivan tavalliselta esineeltä. Se on kuitenkin yksi hänen kalleimmista aarteistaan. ”Iäkäs perheystävämme Russell antoi sen minulle, kun olin pieni”, Jordan kertoo. Russellin kuoleman jälkeen Jordan sai tietää, että tuolla ystävällä oli ollut olennaisen tärkeä osa hänen vanhempiensa ja isoisänsä elämässä – Russell oli tukenut heitä vaikeina aikoina. ”Nyt kun tiedän Russellista enemmän”, Jordan toteaa, ”tästä pienestä lahjasta on tullut minulle entistä arvokkaampi.”

Kuten Jordanin kokemus osoittaa, lahja voi näyttää joidenkuiden silmissä vähäarvoiselta tai merkityksettömältä. Arvostavalle lahjansaajalle se voi kuitenkin olla hyvin tärkeä, jopa korvaamaton. Raamattu kuvailee erästä mittaamattoman arvokasta lahjaa seuraavin kuuluisin sanoin: ”Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että hän antoi ainosyntyisen Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoutuisi, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.” (Johannes 3:16.)

Voisiko olla mitään arvokkaampaa kuin lahja, jonka ansiosta voi saada ikuisen elämän? Vaikka jotkut eivät ehkä ymmärrä tuon lahjan arvoa, aidot kristityt pitävät sitä kallisarvoisena. (Psalmit 49:8; 1. Pietarin kirje 1:18, 19.) * Mutta miksi Jumala antoi oman Poikansa elämän lahjaksi ihmiskunnalle?

Apostoli Paavali selittää asiaa seuraavin sanoin: ”Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin.” (Roomalaisille 5:12.) Ensimmäinen ihminen Aadam teki syntiä olemalla tahallaan tottelematon Jumalalle ja sai kuolemanrangaistuksen. Aadamin välityksellä kuolema levisi kaikkiin hänen jälkeläisiinsä, koko ihmiskuntaan.

”Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan lahja on ikuinen elämä Kristuksen Jeesuksen, meidän  Herramme, välityksellä.” (Roomalaisille 6:23.) Vapauttaakseen ihmiskunnan kuolemantuomiosta Jumala lähetti poikansa Jeesuksen Kristuksen maan päälle uhraamaan täydellisen elämänsä ihmisten puolesta. Tuon uhrin eli ”lunnaiden” perusteella kaikki, jotka uskovat Jeesukseen, saavat ikuisen elämän (Roomalaisille 3:24).

Mielessään kaikki ne siunaukset, joita Jumala antaa palvojilleen Jeesuksen kautta, Paavali julistaa: ”Kiitos olkoon Jumalalle hänen sanoin kuvaamattomasta ilmaisesta lahjastaan.” (2. Korinttilaisille 9:15.) Lunastusjärjestely on tosiaankin jotain niin suurenmoista, etteivät sanat riitä kuvailemaan sitä. Mutta miksi lunnaat ovat niin merkittävä lahja? Mitä poikkeuksellista niissä on verrattuna kaikkeen muuhun hyvään, mitä olemme rakastavalta Jumalalta saaneet? * Entä miten meidän tulisi suhtautua tähän ainutlaatuiseen lahjaan? Saat näihin kysymyksiin Raamattuun perustuvat vastaukset kahdesta seuraavasta kirjoituksesta.

^ kpl 5 Joissakin raamatunkäännöksissä psalmien jaejako on erilainen.

^ kpl 8 Jeesus antoi halukkaasti ”elämänsä meidän puolestamme” (1. Johanneksen kirje 3:16, alav.). Tämä uhri on kuitenkin osa Jumalan tarkoitusta. Siksi tässä kirjoitussarjassa keskitetään huomio Jumalaan, lunnaiden järjestäjään.