Siirry sisältöön

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Jehovan todistajat

suomi

Raamattu verkossa | PYHÄ RAAMATTU – UUDEN MAAILMAN KÄÄNNÖS

Matteus 9:1–38

9  Niin hän astui veneeseen, kulki toiselle puolelle ja meni omaan kaupunkiinsa.+  Ja katso, hänen luokseen tuotiin halvaantunutta miestä, joka makasi vuoteella.+ Nähdessään heidän uskonsa Jeesus sanoi halvaantuneelle: ”Rohkaise mielesi, lapsi; syntisi ovat anteeksi annetut.”+  Ja katso, eräät kirjanoppineista sanoivat itsekseen: ”Tämä rienaa.”+  Ja Jeesus, joka tiesi heidän ajatuksensa,+ sanoi: ”Miksi ajattelette pahaa sydämessänne?+  Kumpi esimerkiksi on helpompaa, sanoa: ’Syntisi ovat anteeksi annetut’ vai sanoa: ’Nouse ja kävele’?+  Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on maan päällä valta antaa syntejä anteeksi”+ – sitten hän sanoi halvaantuneelle – ”nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi.”+  Ja hän nousi ja lähti kotiinsa.  Tämän nähdessään ihmisjoukot joutuivat pelon valtaan ja kirkastivat Jumalaa,+ joka oli antanut sellaisen vallan+ ihmisille.  Kulkiessaan sen jälkeen sieltä eteenpäin Jeesus näki Matteus-nimisen miehen istuvan veroasemalla, ja hän sanoi hänelle: ”Ole minun seuraajani.”+ Silloin hän nousi ja seurasi häntä.+ 10  Myöhemmin kun Jeesus oli talossa pitkällään pöydän ääressä,+ katso, tuli monia veronkantajia ja syntisiä ja asettui pitkälleen pöydän ääreen hänen ja hänen opetuslastensa kanssa. 11  Mutta nähtyään tämän fariseukset sanoivat hänen opetuslapsilleen: ”Minkä vuoksi teidän opettajanne syö veronkantajien ja syntisten kanssa?”+ 12  Kuultuaan sen hän sanoi: ”Eivät terveet tarvitse lääkäriä,+ vaan sairaat. 13  Menkää siis ja oppikaa, mitä tämä tarkoittaa: ’Armoa minä tahdon enkä teurasuhria.’+ Sillä minä en tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” 14  Sitten tulivat Johanneksen opetuslapset hänen luokseen ja kysyivät: ”Minkä vuoksi meillä ja fariseuksilla on tapana paastota, mutta sinun opetuslapsesi eivät paastoa?”+ 15  Tähän Jeesus sanoi heille: ”Ei kai sulhasen ystävillä* ole syytä surra, niin kauan kuin sulhanen+ on heidän luonaan? Mutta päivät tulevat, jolloin sulhanen otetaan heiltä pois,+ ja silloin he paastoavat.+ 16  Ei kukaan ompele kutistamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan päällysvaippaan, sillä sen täysi voima repisi päällysvaippaa ja repeämä tulisi pahemmaksi.+ 17  Eikä uutta viiniä kaadeta vanhoihin viinileileihin; muutoin viinileilit halkeavat ja viini valuu ulos ja viinileilit turmeltuvat;+ vaan uusi viini kaadetaan uusiin viinileileihin, ja molemmat säilyvät.”+ 18  Hänen tätä heille puhuessaan, katso, eräs hallitusmies,+ joka oli tullut lähelle, alkoi kumartaa häntä+ ja sanoi: ”Tyttäreni on varmaan nyt jo kuollut,+ mutta tule ja pane kätesi hänen päälleen, niin hän herää eloon.”+ 19  Silloin Jeesus nousi ja alkoi seurata häntä, samoin hänen opetuslapsensa. 20  Ja katso, nainen, joka oli kärsinyt kaksitoista vuotta verenvuodosta,+ lähestyi takaa ja kosketti hänen päällysvaippansa reunusta,*+ 21  sillä hän toisteli itsekseen: ”Jos vain kosketan hänen päällysvaippaansa, niin tulen terveeksi.”*+ 22  Jeesus kääntyi ja huomatessaan hänet sanoi: ”Rohkaise mielesi, tytär; sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi.”*+ Ja nainen tuli terveeksi sillä hetkellä.+ 23  Kun nyt Jeesus tuli hallitusmiehen taloon+ ja näki huilunsoittajat ja hälisevän ihmisjoukon,+ 24  hän sanoi: ”Poistukaa täältä, sillä tyttönen ei ole kuollut, vaan hän nukkuu.”+ Tällöin he alkoivat nauraa hänelle pilkallisesti.+ 25  Heti kun ihmisjoukko oli lähetetty ulkopuolelle, hän meni sisään ja otti häntä kädestä,+ ja tyttönen nousi.+ 26  Puhe tästä levisi tietenkin koko siihen seutuun. 27  Kun Jeesus kulki sieltä eteenpäin, häntä seurasi kaksi sokeaa miestä,+ jotka huusivat ja sanoivat: ”Ole meille armollinen,+ Daavidin Poika.” 28  Hänen mentyään taloon sokeat tulivat hänen luokseen, ja Jeesus kysyi heiltä: ”Uskotteko,+ että voin tehdä tämän?” He vastasivat hänelle: ”Uskomme, Herra.” 29  Silloin hän kosketti heidän silmiään+ ja sanoi: ”Tapahtukoon teille uskonne mukaan.” 30  Ja heidän silmänsä saivat näön. Lisäksi Jeesus velvoitti heitä ankarasti sanoen: ”Katsokaa, ettei kukaan saa tietää tätä.”+ 31  Mutta päästyään ulkopuolelle he kertoivat sen julkisesti hänestä koko sillä seudulla.+ 32  Kun he nyt olivat lähtemässä, niin katso, hänen luokseen tuotiin mykkä, demonin riivaama mies;+ 33  ja kun demoni oli ajettu ulos, mykkä puhui.+ Silloin ihmisjoukot ihmettelivät+ ja sanoivat: ”Koskaan ei mitään tällaista ole nähty Israelissa.” 34  Mutta fariseukset sanoivat: ”Demonien hallitsijan avulla hän ajaa demonit ulos.”+ 35  Ja Jeesus lähti kiertomatkalle kaikkiin kaupunkeihin ja kyliin ja opetti niiden synagogissa ja saarnasi* valtakunnan hyvää uutista ja paransi kaikenlaisia tauteja ja kaikenlaista raihnaisuutta.+ 36  Nähdessään ihmisjoukot hän tunsi sääliä+ heitä kohtaan, koska he olivat kiusattuja* ja sysittyjä niin kuin lampaat ilman paimenta.+ 37  Sitten hän sanoi opetuslapsilleen: ”Niin, eloa on paljon, mutta työntekijöitä on vähän.+ 38  Anokaa sen tähden elonkorjuun Herralta, että hän lähettäisi työntekijöitä elonkorjuuseensa.”+

Alaviitteet

”sulhasen ystävillä”. Kirjm. ”morsiushuoneen pojilla”, ts. häävierailla.
Tai ”ripsureunaa”, ”tupsua”.
Tai ”pelastun”.
Tai ”on pelastanut sinut”.
Tai ”kuulutti”. Kreik. kē·rysʹsōn; lat. praedicans.
Tai ”ahdistettuja”, ”rusikoituja”.