Helppokäyttöasetukset

Valitse kieli

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Siirry sisältöön

Jehovan todistajat

suomi

Raamattu verkossa

PYHÄ RAAMATTU – UUDEN MAAILMAN KÄÄNNÖS

Matteus 17:1–27

17  Kuusi päivää myöhemmin Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät erilleen ylös korkealle vuorelle.+  Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko,+ ja hänen päällysvaippansa tulivat kirkkaiksi kuin valo.+  Ja katso, heille näyttäytyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat hänen kanssaan.+  Sen johdosta Pietari sanoi Jeesukselle: ”Herra, on hyvä, että olemme täällä. Jos haluat, niin minä pystytän tähän kolme telttaa, yhden sinulle ja yhden Moosekselle ja yhden Elialle.”+  Hänen vielä puhuessaan, katso, valoisa pilvi peitti heidät varjoonsa, ja katso, ääni pilvestä sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani, jonka olen hyväksynyt;+ kuunnelkaa häntä.”+  Tämän kuullessaan opetuslapset lankesivat kasvoilleen ja pelästyivät kovasti.+  Silloin Jeesus lähestyi ja kosketti heitä ja sanoi: ”Nouskaa älkääkä pelätkö.”+  Kun he nostivat silmänsä, he eivät nähneet ketään muuta kuin vain itse Jeesuksen.+  Ja heidän laskeutuessaan vuorelta Jeesus kielsi heitä sanoen: ”Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään, ennen kuin Ihmisen Poika herätetään kuolleista.”+ 10  Opetuslapset tekivät kuitenkin hänelle kysymyksen: ”Miksi sitten kirjanoppineet sanovat, että Elian täytyy tulla ensin?”+ 11  Vastaukseksi hän sanoi: ”Elia tosiaan tulee ja ennallistaa kaiken.+ 12  Mutta minä sanon teille, että Elia on jo tullut, eivätkä he tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Täten Ihmisen Pojankin on määrä kärsiä heidän käsissään.”+ 13  Silloin opetuslapset tajusivat, että hän puhui heille Johannes Kastajasta.+ 14  Ja kun he tulivat kohti ihmisjoukkoa,+ häntä lähestyi mies, joka polvistui hänen eteensä ja sanoi: 15  ”Herra, ole armollinen pojalleni, koska hän on kaatumatautinen ja on sairas, sillä hän kaatuu usein tuleen ja usein veteen,+ 16  ja minä toin hänet sinun opetuslastesi luokse, mutta he eivät voineet parantaa häntä.”+ 17  Vastaukseksi Jeesus sanoi: ”Oi uskoton ja kieroutunut sukupolvi,+ kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan minun täytyy kestää teitä? Tuokaa hänet tänne minun luokseni.” 18  Sitten Jeesus nuhteli demonia*, ja se* tuli ulos hänestä,+ ja poika parantui sillä hetkellä.+ 19  Sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo yksityisesti ja sanoivat: ”Minkä vuoksi me emme voineet ajaa sitä ulos?”+ 20  Hän sanoi heille: ”Vähäisen uskonne vuoksi. Sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä on uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te sanotte tälle vuorelle: ’Siirry täältä tuonne’, ja se siirtyy, eikä mikään ole teille mahdotonta.”+ 21*  —— 22  Kun he olivat koolla Galileassa, Jeesus sanoi heille: ”Ihmisen Poika on määrä kavaltaa ihmisten käsiin,+ 23  ja he tappavat hänet, ja kolmantena päivänä hänet herätetään.”+ Sen johdosta he tulivat kovin murheellisiksi.+ 24  Heidän saavuttuaan Kapernaumiin miehet, jotka perivät kahta drakhmaa* verona, lähestyivät Pietaria ja sanoivat: ”Eikö teidän opettajanne maksa kahta drakhmaa verona?”+ 25  Hän sanoi: ”Maksaa.” Mutta kun hän meni taloon, Jeesus ehti ennen häntä sanoa: ”Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat saavat tulleja tai henkilöveroa? Pojiltaan vai vierailta?” 26  Kun hän sanoi: ”Vierailta”, niin Jeesus sanoi hänelle: ”Niinpä siis pojat ovat verosta vapaat. 27  Mutta jottemme kompastuttaisi+ heitä, niin mene meren rantaan, heitä ongenkoukku ja ota ensimmäinen kala, joka tulee ylös, ja kun avaat sen suun, löydät stateerin kolikon*. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi.”+

Alaviitteet

Kirjm. ”sitä”, mask.
Kirjm. ”demoni”.
א*BSyc,s jättävät pois jakeen 21. CDWVgSypArm: ”Tämä laji ei kuitenkaan tule ulos muuten kuin rukouksella ja paastolla.” (Vrt. Mr 9:29.)
Kirjm. ”kaksoisdrakhmoja”. Kreik. ta di′drakh·ma. Ks. liite 8A.
”stateerin kolikon”. Sen arvellaan olleen tetradrakhma. Ks. liite 8A.