Helppokäyttöasetukset

Valitse kieli

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Siirry sisältöön

Jehovan todistajat

suomi

Raamattu verkossa

PYHÄ RAAMATTU – UUDEN MAAILMAN KÄÄNNÖS

Johannes 12:1–50

12  Niin Jeesus saapui kuusi päivää ennen pesahia Betaniaan,+ jossa Jeesuksen kuolleista herättämä Lasarus*+ oli.  Sen tähden hänelle tarjottiin siellä illalliset, ja Martta+ oli palvelemassa,+ mutta Lasarus oli yksi niistä, jotka olivat pitkällään pöydän ääressä hänen kanssaan.+  Niin Maria otti kolmanneskilon* hyvänhajuista öljyä, aitoa nardusta,+ hyvin kallisarvoista, ja hän siveli sitä Jeesuksen jalkoihin ja pyyhki hänen jalkansa kuiviksi hiuksillaan.+ Talo täyttyi hyvänhajuisen öljyn tuoksusta.  Mutta Juudas Iskariot,+ yksi hänen opetuslapsistaan, joka oli kavaltamaisillaan hänet, sanoi:  ”Minkä vuoksi tätä hyvänhajuista+ öljyä ei myyty kolmestasadasta denaarista* ja annettu köyhille?”+  Hän ei sanonut tätä kuitenkaan siksi, että hän välitti köyhistä, vaan siksi, että hän oli varas+ ja piti hallussaan kassalipasta+ ja hänellä oli tapana viedä, mitä siihen oli pantu.  Sen tähden Jeesus sanoi: ”Anna hänen olla, jotta hän toimittaisi tämän hautaamiseni päivää silmällä pitäen.+  Sillä köyhät+ teillä on aina parissanne, mutta minua teillä ei ole aina.”  Niin suuri joukko juutalaisia sai tietää, että hän oli siellä, ja he tulivat, eivät vain Jeesuksen vuoksi, vaan myös nähdäkseen Lasaruksen, jonka hän oli herättänyt kuolleista.+ 10  Ylipapit neuvottelivat nyt tappaakseen Lasaruksenkin,+ 11  koska hänen takiaan monet juutalaiset menivät sinne ja uskoivat Jeesukseen.+ 12  Kun juhlaan tullut suuri ihmisjoukko seuraavana päivänä kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin, 13  he ottivat palmujen oksia+ ja menivät häntä vastaan. Ja he alkoivat huutaa:+ ”Oi pelasta!*+ Siunattu on hän, joka tulee Jehovan* nimessä,+ niin, Israelin kuningas!”+ 14  Mutta kun Jeesus oli löytänyt nuoren aasin,+ hän istui sen selkään, niin kuin on kirjoitettu: 15  ”Älä pelkää, Siionin tytär. Katso! Kuninkaasi on tulossa+ aasin varsan selässä istuen.”+ 16  Näitä seikkoja hänen opetuslapsensa eivät aluksi panneet merkille,+ mutta kun Jeesus oli kirkastettu,+ niin he muistivat, että nämä asiat oli kirjoitettu hänestä ja että he olivat tehneet nämä hänelle.+ 17  Niin ihmisjoukko, joka oli hänen kanssaan, kun hän kutsui Lasaruksen+ muistohaudasta ja herätti hänet kuolleista, todisti jatkuvasti.+ 18  Tämän vuoksi ihmisjoukko myös meni häntä vastaan, koska se kuuli hänen tehneen tämän tunnusmerkin.+ 19  Sen tähden fariseukset+ sanoivat keskenään: ”Te huomaatte, ettette saa aikaan yhtään mitään. Katso! Maailma on mennyt hänen peräänsä.”+ 20  Mutta niiden joukossa, jotka olivat tulleet ylös juhlaan palvomaan, oli joitakin kreikkalaisia.+ 21  Niinpä nämä lähestyivät Filippusta,+ joka oli Galilean Betsaidasta, ja he alkoivat pyytää häneltä sanoen: ”Herra, me tahdomme nähdä Jeesuksen.”+ 22  Filippus tuli ja puhui Andreaalle. Andreas ja Filippus tulivat ja puhuivat Jeesukselle. 23  Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: ”Hetki on tullut, jolloin Ihmisen Poika kirkastetaan.+ 24  Totta totisesti minä sanon teille: ellei vehnänjyvä putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee,+ se kantaa paljon hedelmää. 25  Joka on mieltynyt sieluunsa*, tuhoaa sen, mutta joka vihaa sieluaan+ tässä maailmassa, tulee varjelemaan sen ikuiseen elämään.+ 26  Jos joku haluaa palvella minua, hän seuratkoon minua, ja missä minä olen, siellä minun palvelijanikin* tulee olemaan.+ Jos joku haluaa palvella minua, niin Isä tulee kunnioittamaan häntä.+ 27  Nyt minun sieluni on levoton,+ ja mitä minun pitää sanoa? Isä, pelasta minut tästä hetkestä.+ Sittenkin, tämän vuoksihan olen tullut tähän hetkeen. 28  Isä, kirkasta nimesi.” Sen tähden taivaasta tuli ääni:+ ”Olen kirkastanut sen ja olen kirkastava sen jälleen.”+ 29  Tämän johdosta ihmisjoukko, joka seisoi ympärillä ja kuuli sen, sanoi, että ukkonen oli jylissyt. Toiset sanoivat: ”Hänelle on puhunut enkeli.” 30  Jeesus sanoi vastaukseksi: ”Ei tämä ääni ole kuulunut minun tähteni, vaan teidän tähtenne.+ 31  Nyt on käynnissä tämän maailman tuominta; nyt tämän maailman hallitsija+ tullaan heittämään ulos.+ 32  Ja kuitenkin minä, jos minut kohotetaan+ maasta, olen vetävä kaikenlaisia ihmisiä* luokseni.”+ 33  Tämän hän todellisuudessa sanoi osoittaakseen, millaisella kuolemalla hän kohta kuolisi.+ 34  Niinpä ihmisjoukko vastasi hänelle: ”Me olemme kuulleet Laista, että Kristus pysyy ikuisesti,+ ja kuinka sinä sanot, että Ihmisen Poika täytyy kohottaa?+ Kuka tämä Ihmisen Poika on?”+ 35  Jeesus sanoi sen tähden heille: ”Valo on teidän keskuudessanne enää vähän aikaa. Vaeltakaa niin kauan kuin teillä on valo, jottei pimeys+ saa teitä valtaansa; ja joka vaeltaa pimeydessä, ei tiedä, mihin hän on menossa.+ 36  Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon tullaksenne valon pojiksi.”+ Tämän Jeesus puhui ja meni pois ja kätkeytyi heiltä. 37  Mutta vaikka hän oli tehnyt niin monia tunnusmerkkejä heidän edessään, he eivät uskoneet häneen, 38  joten täyttyi profeetta Jesajan sana, jonka hän sanoi: ”Jehova*, kuka on uskonut siihen, minkä olemme kuulleet?*+ Ja kenelle Jehovan* käsivarsi on paljastettu?”+ 39  Syy siihen, että he eivät voineet uskoa, on, että Jesaja sanoi vielä: 40  ”Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä,+ jotta he eivät näkisi silmillään eivätkä tajuaisi sydämellään eivätkä kääntyisi enkä minä parantaisi heitä.”+ 41  Jesaja sanoi tämän, koska hän näki hänen kirkkautensa,+ ja hän puhui hänestä. 42  Kaikesta huolimatta monet hallitusmiehistäkin todella uskoivat häneen,+ mutta fariseusten takia he eivät tunnustaneet häntä, jottei heitä olisi erotettu synagogasta;*+ 43  sillä he rakastivat ihmisten kunniaa enemmän kuin itse Jumalan kunniaa.+ 44  Mutta Jeesus korotti äänensä ja sanoi: ”Joka uskoo minuun, ei usko ainoastaan minuun, vaan myös häneen, joka on lähettänyt minut,+ 45  ja joka näkee minut, näkee myös hänet, joka on lähettänyt minut.+ 46  Minä olen tullut valoksi maailmaan,+ jottei kukaan, joka uskoo minuun, jäisi pimeyteen.+ 47  Mutta jos joku kuulee minun sanani eikä pidä niitä, niin minä en tuomitse häntä, sillä en ole tullut tuomitsemaan maailmaa,+ vaan pelastamaan maailman.+ 48  Joka hylkää minut eikä ota minun sanojani vastaan, sillä on tuomitsijansa. Se sana,+ jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä; 49  sillä minä en ole puhunut omasta aloitteestani, vaan Isä itse, joka on lähettänyt minut, on antanut minulle käskyn siitä, mitä minun pitää sanoa ja mitä puhua.+ 50  Tiedän myös, että hänen käskynsä merkitsee* ikuista elämää.+ Sen tähden minkä minä puhun, sen puhun niin kuin Isä on minulle sanonut.”+

Alaviitteet

Ks. 11:1, alav.
Kreik. li′tran. Noin 327 g.
Noin 370 euroa (520 dollaria), jos hopean arvoksi lasketaan 0,32 euroa grammalta (14 dollaria troy-unssilta). Ks. liite 8A.
Kirjm. ”Hoosianna”. J7-14,16-19,22(hepr.): Hō·šaʽ-naʼ′.
Ks. liite 1D.
Tai ”elämäänsä”. Kreik. psy·khēn′; J17,18,22(hepr.): naf·šō′ (sanasta ne′feš).
Kreik. di·a′ko·nos; lat. minister (sanasta minus ’vähempi’, ’vähemmän’); J18,22(hepr.): meša·reti′palvelijani’.
Tai ”kaikkia ihmisiä”.
Ks. liite 1D.
Tai ”kuka on uskonut sanomamme?”
Ks. liite 1D.
Ks. 9:22, alav.
Tai ”on [ikuinen elämä]”.