Siirry sisältöön

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Jehovan todistajat

suomi

Raamattu verkossa | PYHÄ RAAMATTU – UUDEN MAAILMAN KÄÄNNÖS

Jesaja 1:1–31

1  Jesajan,*+ Amosin* pojan, näky,+ jonka hän näki Juudasta ja Jerusalemista Juudan kuninkaiden Ussian,*+ Jotamin,*+ Ahasin*+ ja Hiskian*+ päivinä:+  Kuulkaa,+ oi taivaat, ja ota korviisi, oi maa, sillä Jehova itse on puhunut: ”Poikia olen kasvattanut ja vartuttanut,+ mutta hepä ovat kapinoineet* minua vastaan.+  Sonni tuntee ostajansa ja aasi omistajansa* seimen, Israel sitä vastoin ei ole tuntenut,+ oma kansani ei ole menetellyt ymmärtäväisesti.”+  Voi syntistä kansakuntaa,+ erheen raskauttamaa kansaa, pahaa tekevää siementä,+ turmiollisia poikia!+ He ovat hylänneet Jehovan,+ kohdelleet epäkunnioittavasti Israelin Pyhää,+ he ovat kääntyneet pois.+  Minne muualle teitä vielä pitää lyödä,+ kun yhä kapinoitte?+ Koko pää on kipeänä, ja koko sydän on heikko.+  Jalkapohjasta aina päähän asti ei ole siinä tervettä paikkaa.+ Haavoja ja mustelmia sekä vereksiä juomuja – ei ole niitä puserrettu eikä sidottu eikä öljyllä pehmitetty.+  Maanne on autiona,+ kaupunkinne ovat tulella poltetut;+ peltomaatanne syövät vieraat+ paljaaksi suoraan edessänne,+ ja autioitus on kuin vieraiden aiheuttama hävitys.+  Ja Siionin tytär+ on jätetty jäljelle niin kuin lehtimaja viinitarhaan, niin kuin tähystyskoju kurkkumaalle, niin kuin saarrettu kaupunki.+  Ellei armeijoiden Jehova itse olisi jättänyt meistä edes muutamia eloon,+ meistä olisi tullut* Sodoman kaltaisia, me olisimme muistuttaneet Gomorraa.+ 10  Kuulkaa Jehovan sana,+ te Sodoman+ käskijät.+ Ottakaa korviinne Jumalamme laki, te Gomorran kansa. 11  ”Mitä hyötyä minulle on monista teurasuhreistanne?” sanoo Jehova. ”Olen saanut tarpeekseni kokonaispolttouhripässeistä+ ja syöttöeläinten rasvasta,+ enkä ole mieltynyt+ nuorten sonnien enkä uroskaritsojen enkä pukkien+ vereen.+ 12  Kun te tulette yhä uudelleen nähdäksenne kasvoni,+ niin kuka teidän kädestänne tällaista on vaatinut, esipihojeni tallaamista?+ 13  Lakatkaa jo tuomasta arvottomia viljauhreja.+ Suitsutus – se on minusta inhottavaa.+ Uusikuu+ ja sapatti,+ kokouksen kuuluttaminen+ – en voi sietää mitään maagisen voiman*+ käyttöä juhlakokouksen yhteydessä. 14  Sieluni on vihannut uusiakuitanne ja juhla-aikojanne.+ Niistä on tullut minulle taakka;+ olen väsynyt niiden kantamiseen.+ 15  Ja kun te levitätte kätenne,+ minä peitän silmäni teiltä.+ Vaikka esitätte monia rukouksia,+ minä en kuuntele;+ teidän kätenne ovat tulleet täyteen vuodatettua verta.*+ 16  Peseytykää,+ puhdistautukaa,+ poistakaa menettelyjenne pahuus silmieni edestä,+ lakatkaa tekemästä pahaa.+ 17  Opetelkaa tekemään hyvää,+ etsikää oikeutta,+ ojentakaa sortajaa,+ tuomitkaa isättömän pojan parhaaksi,+ ajakaa lesken asiaa.”+ 18  ”Tulkaahan ja oikaiskaamme asiat välillämme”, sanoo Jehova.+ ”Vaikka teidän syntinne osoittautuisivat helakanpunaisiksi*, ne tehdään valkoisiksi niin kuin lumi;+ vaikka ne olisivat punaiset kuin karmosiininvärinen kangas, ne tulevat sellaisiksi kuin villa. 19  Jos osoitatte auliutta ja tosiaan kuuntelette, te saatte syödä maan* hyvyyttä.+ 20  Mutta jos kieltäydytte+ ja olettekin kapinallisia, miekka syö teidät, sillä niin on puhunut Jehovan suu.”+ 21  Oi kuinka onkaan uskollinen kaupunki*+ tullut portoksi!+ Se oli täynnä oikeutta,*+ siellä majaili vanhurskaus,+ mutta nyt murhaajat.+ 22  Hopeasikin* on tullut kuonaksi.+ Vehnäoluesi* on vedellä laimennettu.+ 23  Ruhtinaasi ovat itsepäisiä ja varkaiden kumppaneita.+ Jokainen heistä rakastaa lahjusta+ ja tavoittelee lahjoja.+ Isättömän pojan parhaaksi he eivät tuomitse, eikä edes lesken oikeusasia pääse heidän eteensä.+ 24  Sen tähden lausuu tosi Herra*, armeijoiden Jehova, Israelin Voimallinen:+ ”Ahaa! Minä vapautan itseni vastustajistani ja tahdon kostaa+ vihollisilleni.+ 25  Ja minä tahdon kääntää käteni jälleen päällesi*, ja minä sulatan pois kuonasi kuin lipeällä, ja minä tahdon poistaa kaikki jätetuotteesi.+ 26  Ja minä tahdon tuoda sinulle jälleen tuomareita niin kuin ensin ja neuvonantajia niin kuin alussa.+ Tämän jälkeen sinua kutsutaan ’Vanhurskauden kaupungiksi’, ’Uskolliseksi kaupungiksi’.+ 27  Siion lunastetaan+ oikeudella* ja sen kääntyneet vanhurskaudella.+ 28  Ja kapinoivien ja syntisten romahdus tapahtuu samanaikaisesti,+ ja ne, jotka hylkäävät Jehovan, kohtaavat loppunsa.+ 29  Sillä he häpeävät niitä mahtavia puita, joita te halusitte,+ ja te joudutte hämillenne niiden puutarhojen tähden, jotka olette valinneet.+ 30  Sillä teistä tulee kuin suuri puu, jonka lehvistö kuihtuu,+ ja kuin puutarha, joka on vailla vettä. 31  Ja tarmokas mies on tuleva rohtimeksi+ ja hänen toimintansa tulos kipinäksi, ja ne molemmat kohoavat samalla kertaa liekkeinä ilmaan, eikä kukaan sammuta.”+

Alaviitteet

”Jesajan”. Hepr. Ješa·ʽejaʹhu, nimen merk. ’Jehovan pelastus’; LXXBagster(kreikk.): Hē·sa·iʹas; lat. Isaiae (nimestä Isaias).
Nimen merk. ’voimakas’. Hepr. ʼA·mōtsʹ.
Nimen merk. ’voimani on Jehova’. Hepr. ʽUz·zi·jaʹhu.
Nimen merk. ’Jehova on täydellinen’ tai ’saattakoon Jehova päätökseen’. Hepr. Jō·tamʹ.
Lyhentymä nimestä Jehoahas, joka merkitsee ’tarttukoon Jehova’; ’Jehova on tarttunut’. Hepr. ʼA·ḥazʹ.
Nimen merk. ’Jehova vahvistaa’. Hepr. Jeḥiz·qi·jaʹhu.
Tai ”rikkoneet”.
omistajansa”. Hepr. beʽa·lāwʹ, mon. sanasta baʹʽal osoittamassa ylhäisyyttä.
Tai ”jättänyt meille eloon jääneitä, meistä olisi helposti tullut”.
”maagisen voiman”, ”tabutilan”, KB, s. 20; LXX: ”paaston”.
”verta”. Tai ”verivelkaa”. Kirjm. ”veriä”.
Kirjm. ”kuin helakanpunaisiksi (kankaan)paloiksi”.
Hepr. ha·ʼaʹrets.
LXXIt lisäävät: ”Siion”.
Tai ”(oikeudenmukaista) tuomiota”. Hepr. miš·patʹ.
Hepreassa toisen persoonan omistusliite ”-si” on fem. ja tarkoittaa Siionia, jakeessa 21 mainittua aikoinaan ”uskollista kaupunkia”.
Tai ”Väkijuomasi”.
”tosi Herra”. Hepr. ha·ʼA·dōnʹ; kreik. ho De·spoʹtēs. Ks. liite 1H.
Tai ”sinua vastaan”. Omistusliite ”-si” on hepreassa fem. Vrt. jae 22: ”Hopeasikin”, alav.
Tai ”(oikeudenmukaisella) tuomiolla”.