Helppokäyttöasetukset

Valitse kieli

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Siirry sisältöön

Jehovan todistajat

suomi

Raamattu verkossa

PYHÄ RAAMATTU – UUDEN MAAILMAN KÄÄNNÖS

5. Mooseksen kirja 4:1–49

4  Ja nyt, oi Israel, kuuntele niitä säännöksiä ja oikeudellisia päätöksiä, joiden mukaan minä opetan teitä tekemään, jotta eläisitte+ ja todella menisitte ottamaan haltuunne sen maan, jonka Jehova, esi-isienne Jumala, antaa teille.  Ette saa lisätä mitään siihen sanaan, jonka minä annan teille käskyksi, ettekä saa ottaa siitä mitään pois,+ jotta pitäisitte Jehovan, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan.  Te olette omin silmin nähneet, mitä Jehova teki Peorin Baalin*+ tapauksessa, kun Jehova, sinun Jumalasi, tuhosi keskuudestasi jokaisen miehen, joka kulki Peorin Baalin perässä.+  Mutta te, jotka pysytte kiinni+ Jehovassa, Jumalassanne, olette kaikki tänään elossa.  Katso, olen opettanut teille säännöksiä+ ja oikeudellisia päätöksiä,+ niin kuin Jehova, minun Jumalani, on minua käskenyt, jotta toimisitte niiden mukaan siinä maassa, johon olette menossa ottaaksenne sen haltuunne.  Ja teidän on pidettävä ne ja tehtävä niiden mukaan, sillä se osoittaa viisauttanne+ ja ymmärrystänne+ niiden kansojen silmien edessä, jotka kuulevat kaikista näistä säännöksistä, ja he sanovat varmasti: ’Tämä suuri kansakunta on epäilemättä viisas ja ymmärtäväinen kansa.’+  Sillä millä suurella kansakunnalla+ on jumalia* sitä lähellä, niin kuin Jehova, meidän Jumalamme, on lähellä meitä aina kun huudamme häntä avuksemme?+  Ja millä suurella kansakunnalla on niin vanhurskaat säännökset ja oikeudelliset päätökset kuin on koko tämä laki, jonka minä tänään asetan eteenne?+  Ole vain varuillasi ja pidä hyvää huolta sielustasi,+ ettet unohtaisi sitä, mitä silmäsi ovat nähneet,+ ja ettei se poistuisi sydämestäsi milloinkaan elämäsi päivinä,+ ja sinun on tehtävä se tunnetuksi pojillesi ja poikiesi pojille,+ 10  se päivä, jona seisoit Jehovan, Jumalasi, edessä Horebissa,*+ kun Jehova sanoi minulle: ’Kokoa* kansa luokseni, jotta antaisin heidän kuulla sanani,+ niin että he oppisivat pelkäämään+ minua kaikkina päivinä, jotka he ovat elossa maan päällä ja jotta he opettaisivat poikiaan.’+ 11  Niin te lähestyitte ja jäitte seisomaan vuoren juurelle, ja vuori liekehti tulessa keskitaivaalle* asti; oli pimeyttä, pilveä ja sankkaa hämäryyttä.+ 12  Ja Jehova alkoi puhua teille tulen keskeltä.+ Te kuulitte sanojen äänen, mutta ette nähneet mitään hahmoa+ – kuulitte vain äänen.+ 13  Niin hän ilmoitti teille liittonsa,+ jonka hän käski teidän täyttää, Kymmenen sanaa,*+ minkä jälkeen hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.+ 14  Ja juuri siihen aikaan Jehova käski minun opettaa teille säännöksiä ja oikeudellisia päätöksiä, jotta tekisitte niiden mukaan siinä maassa, johon menette ottaaksenne sen haltuunne.+ 15  Ja teidän on pidettävä hyvää huolta sielustanne,+ sillä te ette nähneet mitään hahmoa+ sinä päivänä, jona Jehova puhui teille Horebissa tulen keskeltä, 16  ettette toimisi turmiollisesti+ ettekä vain tekisi itsellenne veistettyä kuvaa, minkään vertauskuvan hahmoa, miehen tai naisen kuvaa,+ 17  minkään maan päällä olevan eläimen kuvaa,+ minkään taivaalla lentävän siivekkään linnun kuvaa,+ 18  minkään maalla liikkuvan kuvaa, minkään vesissä maan alla olevan kalan kuvaa,+ 19  ja ettet nostaisi silmiäsi kohti taivaita katsomaan aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaiden armeijaa, ja joudu vietellyksi ja kumarra niitä ja palvele niitä,*+ jotka Jehova, sinun Jumalasi, on jakanut kaikille kansoille koko taivaan alla.+ 20  Mutta teidät Jehova otti tuodakseen teidät pois rautapätsistä,+ Egyptistä, tullaksenne hänelle henkilökohtaiseksi omaisuuskansaksi,*+ kuten olette tänä päivänä. 21  Ja Jehova vihastui minuun teidän takianne,+ niin että hän vannoi, etten saisi ylittää Jordania enkä mennä siihen hyvään maahan, jonka Jehova, sinun Jumalasi, antaa sinulle perinnöksi.+ 22  Minä näet kuolen tässä maassa.+ Minä en ylitä Jordania, mutta te ylitätte, ja teidän on otettava haltuunne tuo hyvä maa. 23  Varokaa, ettette unohda Jehovan, Jumalanne, liittoa, jonka hän teki kanssanne,+ ettekä tee itsellenne veistettyä kuvaa, minkään sellaisen hahmoa, mistä Jehova, sinun Jumalasi, on sinua kieltänyt.+ 24  Sillä Jehova, sinun Jumalasi, on kuluttava tuli,+ yksinomaista antaumusta vaativa Jumala.*+ 25  Jos sinulle* syntyy poikia ja pojanpoikia ja te olette asuneet maassa kauan aikaa ja toimitte turmiollisesti+ ja valmistatte veistetyn kuvan,+ hahmon mistä tahansa, ja teette sitä, mikä on pahaa Jehovan, sinun Jumalasi, silmissä+ loukataksenne häntä, 26  niin minä otan tänään taivaat ja maan todistajiksi teitä vastaan,+ että te häviämällä häviätte äkisti siitä maasta, johon te menette Jordanin yli ottaaksenne sen haltuunne. Te ette jatka päiviänne siinä pitkään, sillä te tuhoutumalla tuhoudutte.+ 27  Ja Jehova hajottaa teidät kansojen sekaan,+ ja teistä jää totisesti jäljelle vain vähäinen+ joukko niiden kansakuntien keskuuteen, joihin Jehova ajaa teidät. 28  Ja siellä teidän on palveltava jumalia,+ ihmiskätten tuotetta, puuta ja kiveä,+ jotka eivät voi nähdä eivätkä kuulla eivätkä syödä eivätkä haistaa.+ 29  Jos te todella etsitte sieltä käsin Jehovaa, Jumalaasi, niin sinä myös löydät hänet,+ koska kyselet häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.+ 30  Kun olet ahtaalla ja kaikki nämä sanat ovat toteutuneet sinussa päivien lopulla, niin sinun on palattava Jehovan, Jumalasi, luo+ ja kuunneltava hänen ääntään.+ 31  Sillä Jehova, sinun Jumalasi, on armollinen Jumala.+ Hän ei hylkää sinua eikä saata sinua turmioon eikä unohda esi-isiesi liittoa,+ jonka hän vannoi heille. 32  Kysyhän nyt entisistä päivistä,+ jotka ovat olleet ennen sinua, siitä päivästä lähtien, jona Jumala loi ihmisen* maan päälle,+ ja taivaiden äärestä taivaiden toiseen ääreen: Onko mitään näin suurta saatu aikaan, tai onko mitään tämänkaltaista kuultu?+ 33  Onko mikään toinen kansa kuullut Jumalan* äänen puhuvan tulen keskeltä, niin kuin sinä olet kuullut, ja säilynyt elossa?+ 34  Tai yrittikö Jumala tulla ottamaan itselleen kansakuntaa toisen kansakunnan keskuudesta tunnusteoin,*+ tunnusmerkein+ ja ihmein+ sekä sodalla+ ja voimakkaalla kädellä+ ja ojennetulla käsivarrella+ ja suurella pelottavuudella,+ kaiken sen kaltaisella, mitä Jehova, teidän Jumalanne, teki teidän puolestanne Egyptissä silmienne edessä? 35  Sinulle se on näytetty tietääksesi, että Jehova on tosi Jumala;+ ei ole toista hänen lisäkseen.+ 36  Taivaista hän antoi sinun kuulla äänensä oikaistakseen sinua, ja maan päällä hän antoi sinun nähdä suuren tulensa, ja hänen sanansa sinä kuulit tulen keskeltä.+ 37  Ja kuitenkin olet yhä elossa, koska* hän rakasti sinun esi-isiäsi, niin että hän valitsi heidän siemenensä, joka tuli heidän jälkeensä,*+ ja toi sinut silmiensä edessä pois Egyptistä suurella voimallaan+ 38  ajaakseen edestäsi pois sinua suurempia ja mahtavampia kansakuntia, tuodakseen sinut heidän maahansa, antaakseen sen sinulle perinnöksi kuten tänä päivänä.+ 39  Ja sinä tiedät tänään hyvin ja sinun on jälleen painettava sydämeesi*, että Jehova on tosi Jumala ylhäällä taivaissa ja alhaalla maan päällä.+ Toista ei ole.+ 40  Ja sinun on pidettävä hänen säännöksensä+ ja käskynsä, jotka minä tänään sinulle annan, jotta sinun ja jälkeesi tulevien poikiesi kävisi hyvin+ ja jotta jatkaisit päiviäsi siinä maassa, jonka Jehova, sinun Jumalasi, sinulle antaa,+ ainaisesti.” 41  Siihen aikaan Mooses ryhtyi erottamaan kolmea kaupunkia Jordanin siltä puolelta, joka on auringonnousuun päin,+ 42  jotta niihin voisi paeta tappaja, joka tietämättään tappaa lähimmäisensä,+ vaikkei ollut aiemmin häntä vihannut;+ ja saadakseen elää hänen on paettava johonkin näistä kaupungeista,+ 43  jotka ovat: Beser+ erämaan ylätasangolla ruubenilaisille ja Gileadin Ramot+ gadilaisille sekä Basanin Golan+ manasselaisille.+ 44  Ja tämä on se laki,+ jonka Mooses asetti Israelin poikien eteen. 45  Nämä ovat ne todistukset*+ ja säännökset+ sekä oikeudelliset päätökset,+ jotka Mooses puhui Israelin pojille, kun he olivat tulossa Egyptistä, 46  Jordanin seudulla, Bet-Peorin edustalla olevassa laaksossa,+ amorilaisten kuninkaan Sihonin maassa, hänen joka asui Hesbonissa+ ja jonka Mooses ja Israelin pojat löivät ollessaan tulossa Egyptistä.+ 47  Niin he ottivat haltuunsa hänen maansa ja Basanin kuninkaan Ogin maan,+ kahden amorilaisten kuninkaan, jotka olivat Jordanin seudulla, auringonnousun puolella, 48  Aroerista,+ joka on Arnonin purolaakson reunalla, Sioninvuorelle* eli Hermonille+ saakka, 49  sekä koko Araban+ Jordanin seudulla, itään päin, ja aina Arabanmereen+ saakka, Pisgan+ rinteiden juurelle.

Alaviitteet

Tai ”Baal-Peorin”.
”jumalia”. Hepr. ʼelo·him′, jota seuraa monikollinen adjektiivi qero·vim′ ’lähellä’ (Vg:ssa samoin); LXX: ”Jumala” tai ”jumala”, jota seuraa yksiköllinen adjektiivi.
LXX lisää: ”seurakunnan kokoontumisen [kreik. ek·klē·si′as] päivänä”, tämän kreikkalaisen sanan ensimmäinen esiintymä LXX:ssa.
Kreik. Ek·klē·si′a·son; lat. congrega.
Kirjm. ”taivaiden sydämeen”.
Kymmenen sanaa (dekalogin)”, sanotaan tavallisesti kymmeneksi käskyksi. Hepr. ʽase′ret had·deva·rim′; kreik. de′ka rhē′ma·ta ’Kymmenen lauselmaa’; lat. decem verba. Ks. 10:4, alav.; 2Mo 34:28: ”sanaa”, alav.
”ja palvele (palvo) niitä”. Hepr. wa·ʽavad·tam′; kreik. la·treu′sēis ’suorita pyhää palvelusta’. Ks. 2Mo 3:12, alav.
”henkilökohtaiseksi omaisuuskansaksi”. Tai ”perintökansaksi”.
”yksinomaista antaumusta vaativa Jumala”. MSam(hepr.): ʼEl qan·naʼ′; kreik. The·os′ zē·lō·tēs′.
”sinulle”, MLXX; SamSyItVg: ”teille”.
”ihmisen”. Hepr. ʼa·dam′.
”Jumalan”, MVg; SamLXX: ”elävän Jumalan”.
Tai ”koetuksin”.
”Ja kuitenkin olet yhä elossa, koska”; hepr. teksti on luultavasti luettava näin sopusoinnussa jakeen 33 ja 5:26:n kanssa; LXXVg: ”Koska”.
”heidän siemenensä, joka tuli heidän jälkeensä”. SamLXXSyVg: ”heidän siemenensä heidän jälkeensä”, M: ”hänen siemenensä hänen jälkeensä”.
Tai ”on palautettava mieleesi”.
Tai ”muistutukset”, ”kehotukset”.
”Sioninvuorelle”, MSamLXXVg; Sy: ”Sirjoninvuorelle”. Ks. 3:9, alav.