Helppokäyttöasetukset

Valitse kieli

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Siirry sisältöön

Jehovan todistajat

suomi

VARTIOTORNI HEINÄKUU 2015

 KANSIAIHE | MITEN SELVIYTYÄ HUOLISTA?

Huoli perheestä

Huoli perheestä

”Pian isäni kuoltua mieheni kertoi, että hänellä oli toinen nainen”, sanoo Janet. ”Vähän sen jälkeen, ilman mitään varoitusta tai hyvästelyjä, hän tyhjensi kaappinsa ja jätti minut ja kaksi lastamme.” Janet löysi työtä, mutta palkka ei riittänyt talon maksamiseen. Talousvaikeuksien lisäksi hän on joutunut kohtaamaan muitakin ongelmia. ”Musertava huoli, joka johtui siitä, että kaikki velvollisuudet olivat nyt minun harteillani, tuntui ylivoimaiselta”, hän muistelee. ”Tunsin syyllisyyttä siitä, etten pystynyt antamaan lapsilleni yhtä paljon kuin muut vanhemmat. Murehdin edelleen sitä, mitä toiset ajattelevat minusta ja lapsistani. Pohtivatko he, teinkö kaikkeni pitääkseni avioliittoni koossa?”

Janet

Rukous on auttanut häntä rauhoittumaan ja vahvistamaan ystävyyttään Jumalaan. Janet jatkaa: ”Yöt ovat vaikeinta aikaa. Kun on aivan hiljaista, huolet täyttävät mieleni. Rukoileminen ja Raamatun lukeminen auttavat minua saamaan unta. Lempiraamatunkohtani on Filippiläiskirjeen 4:6, 7: ’Älkää olko mistään huolissanne, vaan antakaa anomustenne tulla kaikessa rukouksen ja nöyrän pyynnön avulla kiitoksen ohella Jumalalle tunnetuiksi, niin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ajatuksen, varjelee teidän sydämenne ja mielenne.’ Olen viettänyt monta yötä rukoillen ja tuntenut Jehovan rauhan lohduttavan minua.”

Jeesuksen rauhoittavat sanat, jotka hän vuorisaarnassaan esitti rukouksesta, soveltuvat kaikenlaisiin huoliin: ”Teidän Isänne, tietää mitä te tarvitsette, ennen kuin häneltä pyydättekään.” (Matteus 6:8.) Ja juuri niin meidän on tehtävä – pyydettävä häneltä. Rukous on tärkein tapa ”lähestyä Jumalaa”. Mihin se johtaa? ”Hän lähestyy teitä.” (Jaakobin kirje 4:8.)

Rukous ei ole ainoastaan keino purkaa huolia ja saada siten parempi olo. Jehova, ”rukouksen Kuulija”, myös toimii kaikkien niiden puolesta, jotka etsivät  häntä ilmaisten uskoa (Psalmit 65:2, joissakin käännöksissä 65:3). Sen vuoksi Jeesus sanoi seuraajilleen, että heidän oli tarpeen ”aina rukoilla eikä hellittää” (Luukas 18:1). Meidän on jatkuvasti pyydettävä Jumalalta ohjausta ja apua luottaen siihen, että hän palkitsee uskomme. Meidän ei tarvitse koskaan epäillä hänen haluaan tai kykyään toimia hyväksemme. Kun tällä tavoin ”rukoilemme lakkaamatta”, ilmaisemme aitoa uskoa (1. Tessalonikalaisille 5:17).

MITÄ USKO TODELLA MERKITSEE?

Mitä usko oikeastaan on? Uskoon liittyy se, että oppii tuntemaan Jumalan persoonana (Johannes 17:3). Ensin meidän on hankittava tietoa Jumalan ajatuksista lukemalla Raamattua. Raamattu osoittaa, että hän näkee jokaisen meistä ja haluaa auttaa meitä. Aitoon uskoon liittyy kuitenkin enemmän kuin se, että tietää jotain Jumalasta. Siihen sisältyy myös kunnioituksen ja ystävyyden side Jumalaan. Kuten ystävyyssuhteissa yleensä, tällaisen siteen muodostaminen vaatii aikaa. Kun opimme hänestä enemmän ja teemme ”sitä, mikä on hänelle mieluista”, ja kun tunnemme hänen auttavan meitä aktiivisesti, ”uskomme lisääntyy” (2. Korinttilaisille 10:15; Johannes 8:29). Tällainen usko on auttanut Janetia selviytymään huolistaan.

”Juuri se, että olen nähnyt Jehovan ohjaavan jokaista askeltani, on auttanut minua vahvistamaan uskoani”, Janet sanoo. ”Jouduimme usein kärsimään vääryyttä, joka tuntui mahdottomalta kestää. Rukoilin paljon, ja Jehova järjesti meille aina poispääsytien, jollaista en olisi itse ikinä keksinyt. Kiittäessäni häntä muistan, miten paljon hän on tehnyt hyväkseni. Hän on aina tullut avuksemme oikeaan aikaan, usein juuri kriittisellä hetkellä. Hän on myös antanut minulle tosi ystäviä – aitoja kristittyjä miehiä ja naisia. He ovat aina tukenani ja hyvinä esimerkkeinä lapsilleni.” *

”Tiedän, miksi Jehova sanoo Malakian 2:16:ssa, että hän ’vihaa avioeron ottamista’. Se on mitä suurin petos viatonta puolisoa kohtaan. Mieheni lähdöstä on kulunut vuosia, mutta aika ajoin tunnen edelleen sisäistä tyhjyyttä. Silloin yritän tehdä jotain jonkun toisen hyväksi, ja se auttaa aina myös minua.” Koska Janet on näin Raamatun periaatteiden mukaisesti välttänyt eristäytymistä, hänen huolestuneisuutensa on vähentynyt. * (Sananlaskut 18:1.)

Jumala on ”isättömien poikien isä ja leskien tuomari” (Psalmit 68:5).

Janet sanoo: ”Eniten saan lohdutusta siitä, että tiedän Jumalan olevan ’isättömien poikien isä ja leskien tuomari’. Hän ei koskaan hylkää meitä, kuten mieheni teki.” (Psalmit 68:5.) Janet tietää, että Jumala ei koettele ketään pahalla. Päinvastoin hän antaa ”kaikille anteliaasti” viisautta ja ”voimaa, joka ylittää tavanomaisen”, voidaksemme selviytyä huolistamme. (Jaakobin kirje 1:5, 13; 2. Korinttilaisille 4:7.)

Entä jos olemme huolissamme turvallisuudestamme?

^ kpl 10 Lisää käytännöllisiä neuvoja huolista selviytymiseen Herätkää!-lehden 7/2015 kirjoitussarjassa ”Hallitsetko elämääsi?”, joka on luettavissa verkko-osoitteessa www.jw.org/fi.

Aiheesta lisää

Luotatko Jumalaan?

Saat paljon iloa, kun opit tuntemaan Jumalan luotettavana Ystävänä.