Siirry sisältöön

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Jehovan todistajat

suomi

Vartiotorni  |  Joulukuu 2014

 KANSIAIHE | VOIT PÄÄSTÄ LÄHELLE JUMALAA

Teetkö sen, mitä Jumala pyytää?

Teetkö sen, mitä Jumala pyytää?

”Teen mielelläni mitä ikinä pyydätkin.” Tuskin lupaisit tällaista ventovieraalle ihmiselle tai pelkälle hyvänpäiväntutulle. Toisaalta et varmaankaan epäröisi sanoa näin hyvälle ystävällesi. On selvää, että läheiset ystävykset haluavat täyttää toistensa pyynnöt.

Raamattu osoittaa, että Jehova tekee jatkuvasti asioita, joiden hän tietää tuovan iloa palvelijoilleen. Esimerkiksi kuningas Daavid, jolla oli läheinen suhde Jumalaan, sanoi: ”Jehova, minun Jumalani, moninaisia olet sinä tehnyt: ihmeellisiä tekojasi ja sitä, mitä olet ajatellut hyväksemme. – – Ne ovat tulleet lukuisammiksi kuin voin laskea.” (Psalmit 40:5.) Lisäksi Jehovan töistä saavat nauttia jopa ne, jotka eivät vielä edes tunne häntä. Jumala ”täyttää [heidän] sydämensä ruoalla ja hyvällä mielellä”. (Apostolien teot 14:17.)

Teemme mielellämme asioita niiden hyväksi, joita rakastamme ja kunnioitamme.

Jehova siis nauttii siitä, että hän voi tuottaa iloa toisille. Siksi on aiheellista odottaa, että ne jotka haluavat olla hänen ystäviään, pyrkivät vastaavasti ilahduttamaan häntä teoillaan (Sananlaskut 27:11). Mitä voit tehdä miellyttääksesi Jumalaa? Raamattu vastaa: ”Älkää unohtako hyvän tekemistä ja toisten kanssa jakamista, sillä sellaisiin uhreihin Jumala on hyvin mielistynyt.” (Heprealaisille 13:16.) Tarkoittaako tämä sitä, että Jehovan miellyttämiseen riittää pelkästään hyvät teot ja anteliaisuus?

Raamatussa sanotaan Jumalasta: ”Ilman uskoa on mahdotonta miellyttää häntä.” (Heprealaisille 11:6.) On huomionarvoista, että Abrahamia ”kutsuttiin Jehovan ystäväksi” vasta sen jälkeen, kun hän ”uskoi Jehovaan” (Jaakobin kirje 2:23). Myös Jeesus Kristus korosti sitä, että meidän täytyy ”uskoa Jumalaan”, jos haluamme saada Jumalan siunauksen (Johannes 14:1). Miten voit saada sellaisen uskon, jota Jumala odottaa ystäviltään? Ensinnäkin voisit alkaa tutkia säännöllisesti Jumalan Sanaa Raamattua. Tällä tavoin hankit ”hänen tahtonsa täsmällistä tuntemusta” ja opit, miten voit ”täysin miellyttää häntä.” Kun saat lisää täsmällistä tietoa Jehovasta ja sovellat elämässäsi hänen vanhurskaita vaatimuksiaan, uskosi kasvaa ja hänestä tulee sinulle aina vain läheisempi. (Kolossalaisille 1:9, 10.)