Helppokäyttöasetukset

Valitse kieli

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisältöön

Jehovan todistajat

suomi

VARTIOTORNI LOKAKUU 2009

 Opeta lapsiasi

Seem näki kahden maailman pahuuden

Seem näki kahden maailman pahuuden

NOOAN poika Seem säilyi elossa yhden maailman lopusta ja jatkoi elämäänsä aivan toisenlaisessa maailmassa. Tiedätkö, miksi se maailma, jossa Seem ensin eli, tuhottiin, ja miksi Seem ja hänen perheensä saivat jatkaa elämäänsä toisessa maailmassa? — * Puhutaanpa tästä yhdessä.

Raamatussa kerrotaan, että Seemin nuoruudessa ”ihmisen pahuus” oli hyvin suuri. Kaikki ihmisten ajatukset ”olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat”. Tiedätkö, mitä Jumala siksi teki? Hän aiheutti vedenpaisumuksen, joka pyyhkäisi pois tuon jumalattoman maailman. Apostoli Pietari kirjoitti: ”Silloinen maailma kärsi tuhon, kun se hukutettiin vedellä.” (1. Mooseksen kirja 6:5; 2. Pietarin kirje 3:6.)

Ymmärrätkö, miksi Jumala tuhosi tuon maailman? — Ihmiset olivat pahoja ja ajattelivat ”kaiken aikaa ainoastaan pahoja” asioita. Jeesus puhui tuosta ajasta. Hän sanoi, että ”ennen vedenpaisumusta” ihmiset pitivät hauskaa: he ”söivät ja joivat, miehet menivät naimisiin ja naisia naitettiin”. Jeesus lisäsi: ”Eivätkä [he] panneet merkille, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja pyyhkäisi heidät kaikki pois.” (Matteus 24:37–39.)

Mitä nuo ihmiset eivät panneet merkille eli huomanneet? — Seemin isä Nooa oli ”vanhurskauden saarnaaja”, mutta ihmiset eivät kuunnelleet, mitä hän sanoi. Nooa kuunteli Jumalaa ja rakensi arkin, kelluvan aluksen, jossa hän ja hänen perheensä olisivat turvassa vedenpaisumuksen ajan. Vain Nooa, hänen vaimonsa, heidän poikansa – Seem, Haam ja Jafet – sekä näiden vaimot panivat merkille, mitä Jumala halusi heidän tekevän. Muut tekivät vain sitä, mikä heitä huvitti, ja siksi vedenpaisumus pyyhkäisi heidät pois. (2. Pietarin kirje 2:5; 1. Pietarin kirje 3:20.)

Noin vuoden kuluttua vedenpaisumuksen alkamisesta Seem ja hänen perheensä astuivat ulos arkista kuivalle maankamaralle. Kaikki pahat ihmiset olivat poissa, mutta näin ei jatkunut kauan. Kanaan, Seemin veljen Haamin poika, teki jotain niin pahaa, että Nooa sanoi: ”Kirottu olkoon Kanaan.” Myös Haamin pojanpoika Nimrod oli paha. Hän vastusti tosi Jumalaa Jehovaa ja käski ihmisten rakentaa korkean Babelin tornin, jotta he saisivat nimeä itselleen. Miltähän tämä  on tuntunut Seemistä ja hänen isästään? — (1. Mooseksen kirja 9:25; 10:6–10; 11:4, 5.)

He olivat surullisia, ja niin oli Jehovakin. Tiedätkö, mitä Jehova teki? — Hän sekoitti ihmisten kielen, niin etteivät he voineet ymmärtää toisiaan. Siksi ihmisten täytyi lopettaa rakentaminen ja lähteä eri puolille muiden samaa kieltä puhuvien kanssa. (1. Mooseksen kirja 11:6–9.) Jumala ei kuitenkaan muuttanut Seemin ja hänen sukulaistensa kieltä. Näin he saattoivat pysyä lähellä toisiaan ja auttaa toinen toistaan palvelemaan Jumalaa. Tiedätkö, miten pitkään Seem palveli Jehovaa? —

Seem eli 600-vuotiaaksi. Hän eli 98 vuotta ennen vedenpaisumusta ja 502 vuotta sen jälkeen. Voimme olla varmoja, että hän auttoi Nooaa rakentamaan arkin ja varoittamaan ihmisiä tulevasta vedenpaisumuksesta. Mutta mitähän Seem teki niinä yli 500 vuotena, jotka hän eli vedenpaisumuksen jälkeen? — Nooa sanoi Jehovaa ”Seemin Jumalaksi”. Seem on varmasti edelleen palvellut Jehovaa ja auttanut sukulaisiaan toimimaan samoin. Seemin sukuun kuuluivat myöhemmin Abraham, Saara ja Iisak. (1. Mooseksen kirja 9:26; 11:10–31; 21:1–3.)

Ajattelehan nykyistä maailmaa, joka on Seemin päivistä lähtien muuttunut aina vain pahemmaksi. Mitä sille tulee tapahtumaan? — Raamattu sanoo, että se ”on häviämässä”. Huomaa kuitenkin seuraava lupaus: ”Se, joka tekee Jumalan tahdon, pysyy ikuisesti.” Jos siis teemme Jumalan tahdon, voimme olla niiden joukossa, jotka säilyvät elossa Jumalan uuteen maailmaan. Sitten voimme Jumalan avulla elää ikuisesti onnellisina maan päällä! (1. Johanneksen kirje 2:17; Psalmit 37:29; Jesaja 65:17.)

^ kpl 3 Jos luet tätä kirjoitusta lasten kanssa, ajatusviivan kohdalla on tarkoitus pysähtyä ja antaa heidän vastata.