Helppokäyttöasetukset

Valitse kieli

Siirry lisävalikkoon

Siirry sisällysluetteloon

Siirry sisältöön

Jehovan todistajat

suomi

HERÄTKÄÄ! MARRASKUU 2012

Avain Raamatun ymmärtämiseen

Avain Raamatun ymmärtämiseen

”Mistä voi tietää, miten Raamattua pitäisi tulkita? Sitähän voidaan tulkita monella eri tavalla!”

Oletko joskus kuullut jonkun sanovan näin? Tiesitkö, että on mahdollista tutkia Raamattua siten, että se selittää itse itseään? Jos jokin Raamatun ajatus ei käy selväksi sitä ympäröivistä jakeista, tuota kohtaa voi verrata toisiin raamatunkohtiin, joissa käsitellään samaa aihetta. Näin ajattelua ei ohjaa henkilökohtainen mielipide vaan Raamattu.

Mitä Raamattu opettaa esimerkiksi kuolleiden tilasta? Seuraavassa on kuusi raamatunkohtaa eri puolilta Raamattua. Pane merkille, että ne muodostavat asiasta yhtenäisen kuvan.

  • ”Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei yksikään, joka on hiljaisuuteen laskeutunut.” (Psalmit 115:17.) *
  • ”Älkää luottako maan mahtaviin, älkää luottako yhteenkään ihmiseen – ei ihmisestä ole auttajaksi. Hänen henkensä lähtee, hän tulee jälleen maaksi, ja sinä päivänä kaikki hänen hankkeensa raukeavat.” (Psalmit 146:3, 4.)
  • ”Elävät tietävät sen, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään.” (Saarnaaja 9:5.)
  • ”Ei tuonela sinua kiitä eikä kuolema sinua ylistä! – – Elävät, elävät sinua ylistävät, niin kuin minä tänään ylistän!” (Jesaja 38:18, 19.)
  • ”Se sielu, joka syntiä tekee – sen on kuoltava.” (Hesekiel 18:4, Kirkkoraamattu 1938.)
  • Puhuessaan ystävänsä Lasaruksen kuolemasta Jeesus Kristus sanoi: ” ’Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet.’ Opetuslapset sanoivat: ’Herra, jos hän nukkuu, hän paranee.’ – – Siksi Jeesus sanoi suoraan: ’Lasarus on kuollut.’ ” (Johannes 11:11–14.)

Huomaatko näiden jakeiden sopusoinnun? Päinvastoin kuin yleensä uskotaan, Raamattu opettaa, että kuolleet ovat täysin elottomia. Kuolleet eivät elä taivaassa eivätkä missään muuallakaan, vaan he ikään kuin nukkuvat syvää unta eivätkä tiedä mitään. Näin ollen kuolleet eivät voi ylistää Jumalaa tai edes ajatella. *

Johtopäätös: Kun Raamattua tutkii aiheittain, sen perusopetukset kirkastuvat. Tämä menetelmä, jota Jehovan todistajat käyttävät tutkiessaan Raamattua, vaatii tietenkin vaivannäköä (Sananlaskut 2:1–5). Eikö näin ole kuitenkin useimpien sellaisten asioiden laita, joilla on todellista arvoa?

^ kpl 5 Tässä lainatut raamatunkohdat ovat vuoden 1992 kirkkoraamatusta, ellei toisin mainita.

^ kpl 11 Raamattu opettaa, että tulevaisuudessa, Jumalan määräaikana, Jumalan muistissa olevat kuolleet ”herätetään unesta” eli he saavat ylösnousemuksen (ks. Job 14:14, 15; Johannes 5:28, 29; Apostolien teot 24:15).