KUTEN varmaan hyvin tiedät, nykyään ihmiset vanhenevat, sairastuvat ja kuolevat. Jotkut lapsetkin kuolevat. Pitäisikö sinun pelätä kuolemaa tai kuolleita? – Tiedätkö, mitä meille tapahtuu, jos kuolemme? –

Kukaan nykyään elävistä ihmisistä ei ole ollut kuolleena ja palannut sitten eloon kertomaan kuolemasta. Tällainen mies eli kuitenkin silloin, kun Jeesus, Suuri Opettaja, oli maan päällä. Lukemalla kertomuksen tuosta miehestä voimme oppia, mitä kuolleille tapahtuu. Hän oli Jeesuksen ystävä ja asui Betanian kylässä Jerusalemin lähellä. Hänen nimensä oli Lasarus, ja hänellä oli kaksi sisarta, Martta ja Maria. Katsotaanpa, mitä Raamattu kertoo.

Eräänä päivänä Lasarus sairastuu vakavasti. Jeesus on silloin hyvin kaukana muualla. Martta ja Maria lähettävät sanansaattajan ilmoittamaan Jeesukselle, että heidän veljensä Lasarus on sairaana. He tekevät näin, koska he tietävät, että Jeesus voi tulla parantamaan heidän veljensä. Jeesus ei ole lääkäri, mutta hän on saanut Jumalalta voimaa parantaa kaikenlaisia sairauksia (Matteus 15:30, 31).

Ennen kuin Jeesus lähtee katsomaan Lasarusta, tämä menee kuitenkin niin heikoksi, että kuolee. Silti Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että Lasarus nukkuu ja että Hän menee herättämään hänet. Opetuslapset eivät ymmärrä, mitä Jeesus tarkoittaa. Siksi hän sanoo suoraan: ”Lasarus on kuollut.” Mitä  tämä osoittaa kuolemasta? – Kuolema on kuin syvä uni. Se on niin syvä uni, että ihminen ei näe edes unia.

Jeesus on nyt tulossa tapaamaan Marttaa ja Mariaa. Paikalla on jo paljon heidän perhetuttujaan, jotka ovat tulleet lohduttamaan sisaruksia heidän veljensä kuoleman johdosta. Kun Martta kuulee, että Jeesus on tulossa, hän lähtee tätä vastaan. Maria seuraa pian perässä. Hän itkee surusta ja lankeaa Jeesuksen jalkoihin. Hänen jäljessään seuraavat ystävätkin itkevät.

Suuri Opettaja kysyy, mihin Lasarus on pantu. Hänet ohjataan luolalle, johon Lasarus on haudattu. Kun Jeesus näkee kaikkien muiden itkevän, hänkin alkaa itkeä. Hän tietää, miten kipeältä tuntuu menettää rakas ihminen.

Luolan suulla on kivi, joten Jeesus sanoo: ”Ottakaa kivi pois.” Pitäisikö se ottaa pois? – Martan mielestä se ei ole hyvä ajatus, joten hän sanoo: ”Herra, hänen täytyy jo haista, sillä on neljäs päivä.”

Jeesus sanoo hänelle kuitenkin: ”Enkö sanonut sinulle, että jos uskoisit, niin näkisit Jumalan kirkkauden?” Jeesus tarkoittaa, että Martta näkisi jotain, mikä tuottaisi kunniaa Jumalalle. Mitä Jeesus aikoo tehdä? Kun kivi siirretään, hän rukoilee Jehovaa ääneen. Sitten hän sanoo kuuluvasti: ”Lasarus, tule ulos!” Tulisiko Lasarus ulos? Pystyisikö hän tulemaan? –

Voiko nukkuvan herättää unesta? – Kyllä voi, jos hänelle puhutaan kuuluvalla äänellä. Entä voiko kuoleman unta nukkuvan herättää? – Ei voi. Kuollut ei kuule, vaikka hänelle puhuttaisiin kuinka kovaan ääneen tahansa. Kukaan meistä ei nykyään voi mitenkään herättää kuolleita.

Mitä Jeesus on tehnyt Lasarukselle?

Jeesus on kuitenkin erilainen. Hän on saanut Jumalalta erikoisvoimaa. Kun hän kutsuu Lasarusta, tapahtuu jotain hämmästyttävää.  Mies, joka on ollut kuolleena neljä päivää, tulee ulos luolasta! Hänet palautetaan henkiin! Hän voi taas hengittää ja kävellä ja puhua! Jeesus tosiaan herättää Lasaruksen kuolleista. (Johannes 11:1–44.)

Mietihän nyt, mitä Lasarukselle tapahtui hänen kuoltuaan. Lähtikö hänen ruumiistaan jokin osa – sielu tai henki – joka jatkoi elämää jossain muualla? Menikö Lasaruksen sielu taivaaseen? Elikö hän siellä neljä päivää Jumalan ja pyhien enkelien kanssa? –

Ei elänyt. Muistathan, että Jeesus sanoi Lasaruksen nukkuvan. Millaista on olla unessa? Eikö olekin niin, että kun nukut oikein sikeästi, et tiedä, mitä ympärilläsi tapahtuu? – Kun sitten heräät, et tiedä, kuinka kauan olet nukkunut, ennen kuin katsot kelloa.

Samalla tavalla kuolleet eivät tiedä mitään. He eivät tunne  mitään. Eivätkä he voi tehdä mitään. Tällainen oli Lasaruksen tila, kun hän oli kuollut. Kuolema on kuin syvä uni, jossa ihminen ei muista mitään. Raamatussa sanotaan: ”Kuolleet eivät tiedä yhtään mitään.” (Saarnaaja 9:5, 10.)

Millaisessa tilassa Lasarus oli kuolleena?

Ajattelehan myös sitä, että jos Lasarus olisi ollut taivaassa nuo neljä päivää, niin eikö hän olisi sanonut siitä jotain? – Jos hän olisi ollut tuossa suurenmoisessa paikassa, niin olisiko Jeesus pannut hänet tulemaan takaisin maan päälle? – Ei tietenkään!

Silti monet sanovat, että meillä on sielu ja että tuo sielu jää eloon ruumiin kuollessa. He sanovat, että Lasaruksen sielu oli elossa jossain muualla. Raamattu ei kuitenkaan sano näin. Sen mukaan Jumala teki ensimmäisestä ihmisestä Aadamista ”elävän sielun”. Aadam itse oli sielu. Raamattu sanoo myös, että kun Aadam teki syntiä, hän kuoli. Hänestä tuli ”kuollut sielu”, ja hän palasi tomuun, josta hänet oli tehty. Raamatun mukaan kaikki Aadamin jälkeläisetkin perivät synnin ja kuoleman. (1. Mooseksen kirja 2:7; 3:17–19; 4. Mooseksen kirja 6:6; Roomalaisille 5:12.)

 Sielu ei siis selvästikään voi olla ruumiista erillään. Ihminen kokonaisuutena on sielu. Ja koska ihmiset ovat perineet syntisyyden ensimmäiseltä ihmiseltä Aadamilta, Raamattu sanoo: ’Sielu, joka tekee syntiä, kuolee.’ (Hesekiel 18:4.)

Miksi meillä ei ole mitään syytä pelätä kuolleita?

Jotkut pelkäävät kuolleita. He eivät suostu menemään hautausmaan lähelle, koska he uskovat, että kuolleilla on ruumiista erillään oleva sielu, joka voi vahingoittaa eläviä. Mutta voiko kuollut vahingoittaa elävää ihmistä? – Ei voi.

Jotkut jopa uskovat, että kuolleet voivat tulla käymään elävien luona henkinä. Siksi he panevat kuolleita varten esille ruokaa. Ne jotka tekevät näin, eivät kuitenkaan todella usko, mitä Jumala sanoo kuolleista. Jos uskomme häntä, emme pelkää kuolleita. Ja jos olemme todella kiitollisia Jumalalle elämästä, me osoitamme sen toimimalla hänen hyväksymällään tavalla.

Saatat kuitenkin miettiä, palauttaako Jumala henkiin kuolleita lapsia ja haluaako hän tehdä niin. Katsotaanpa sitä seuraavaksi.

Luetaan seuraavat raamatunkohdat, joissa kerrotaan lisää kuolleiden tilasta ja siitä, että ihminen on sielu: psalmi 115:17; 146:3, 4 ja Jeremian 2:34.