Indstilling for skærmlæser

Search

Vælg sprog

Gå til sekundær menu

Gå til indholdsfortegnelse

Gå direkte til indholdet

Jehovas Vidner

Dansk

VAGTTÅRNET NR. 3 2016

 HOVEDEMNE | NÅR MAN MISTER EN MAN ELSKER

Hvordan du bearbejder sorg

Hvordan du bearbejder sorg

Der er ingen ende på de råd man kan få om det emne. Men de er ikke alle lige anvendelige. For eksempel vil nogle måske råde dig til at lade være med at græde eller på anden måde vise dine følelser. Andre tilskynder dig sikkert til det stik modsatte og opfordrer dig til åbent at give udtryk for alt hvad du føler. Bibelens holdning er mere afbalanceret og støttes af nyere forskning.

Nogle kulturer betragter det som umandigt at græde. Men er der noget flovt ved at græde, især når der er andre til stede? Eksperter i psykiatri og psykologi erkender at gråd er noget helt normalt i forbindelse med sorg. Og sorgen kan med tiden hjælpe dig til at komme videre trods dit store tab. At undertrykke sin sorg kan derimod gøre mere skade end gavn. Bibelen støtter på ingen måde tanken om at det er umandigt eller forkert at græde af sorg. Tænk for eksempel på Jesus. Da hans nære ven Lazarus var død, græd han helt åbenlyst, til trods for at han havde magt til at bringe ham tilbage til livet! – Johannes 11:33-35.

Sorg er ofte forbundet med vredesudbrud, især når der er tale om et uventet, pludseligt dødsfald. De efterladte kan blive vrede af mange grunde, for eksempel fordi en man normalt respekterer, kommer med tankeløse og ubegrundede bemærkninger. “Jeg var kun 14 år da min far døde,” fortæller Mike fra Sydafrika. “Ved begravelsen sagde den anglikanske præst at Gud har brug for gode mennesker og tager dem til sig i en tidlig alder. * Det blev jeg vred over, for vi havde hårdt brug for vores far. I dag, 63 år senere, gør den bemærkning stadig ondt.”

Og hvad med skyldfølelse? Især i forbindelse med et uventet dødsfald kan man som efterladt have svært ved at give slip på tanken: ‘Hvis bare jeg havde gjort sådan eller sådan, ville det aldrig være sket.’ Eller måske kom du og den der nu er død, op at skændes den sidste gang I så hinanden. Det kan gøre din skyldfølelse endnu større.

Hvis du plages af skyldfølelse og vrede, er det vigtigt at du ikke undertrykker disse følelser. Tal i stedet med en god ven der vil lytte til dig og forvisse dig om at den slags irrationelle følelser ikke er ualmindelige når man har mistet en man holder af. Bibelen siger: “En ven viser kærlighed til hver en tid og er en broder som er født med henblik på trængselen.” – Ordsprogene 17:17.

Den bedste ven du som efterladt kan få, er vores Skaber, Jehova Gud. Du kan udøse dit hjerte for ham i bøn, for Bibelen siger at ‘han tager sig af dig’. (1 Peter 5:7) Gud har lovet at hvis vi gør det, vil vores tanker og følelser blive lindret af “Guds fred, som overgår al forstand”. (Filipperne 4:6, 7) Du må også lade Gud trøste dig ved hjælp af sit ord, Bibelen, så vil du få det bedre. Lav en liste med bibelvers der kan trøste dig. (Se  boksen). Måske kunne du lære nogle af dem udenad. At grunde over bibelske tanker kan være til stor hjælp, måske især om aftenen når du er  alene og har svært ved at falde i søvn. – Esajas 57:15.

For nylig mistede en 40-årig mand, som vi kan kalde Jack, sin elskede hustru, der havde fået kræft. Jack siger at han indimellem føler sig meget ensom. Men det har hjulpet ham at bede til Gud. “Når jeg beder til Jehova, føler jeg mig aldrig alene,” fortæller han. “Ofte vågner jeg om natten og kan ikke falde i søvn igen. Efter at jeg har læst og mediteret over trøstende tanker fra Bibelen og givet udtryk for mine inderste følelser i bøn, føler jeg mig gennemstrømmet af en dyb fred der får mit sind og hjerte til at falde til ro så jeg kan sove.”

En ung kvinde ved navn Vanessa mistede sin mor på grund af sygdom. Også hun har erfaret bønnens kraft. Hun siger: “Når jeg havde det allersværest, kaldte jeg på Jehova og brød sammen i gråd. Han lyttede til mine bønner og gav mig altid den styrke jeg havde behov for.”

Nogle der giver råd til efterladte, tilskynder dem der er tynget af sorg, til at engagere sig i at hjælpe andre eller melde sig til at udføre en eller anden form for frivilligt arbejde. Ved at gøre det kan de lindre sorgen og få glæden tilbage. (Apostelgerninger 20:35) Mange kristne som har mistet en de holdt af, har oplevet at det kan være til stor trøst at hjælpe andre. – 2 Korinther 1:3, 4.

^ par. 5 Dette er ikke en bibelsk lære. Bibelen omtaler tre grunde til at vi dør. – Prædikeren 9:11; Johannes 8:44; Romerne 5:12.