Gå direkte til indholdet

Gå til sekundær menu

Gå til indholdsfortegnelse

Jehovas Vidner

Dansk

Vagttårnet  |  Nr. 2 2017

 HOVEDEMNE | TAG IMOD GUDS STØRSTE GAVE

En helt unik gave

En helt unik gave

JORDANS blyantspidser, der er formet som et skib, ser ved første øjekast ikke ud til at være noget særligt. Men det er noget af det mest værdifulde han ejer. Jordan fortæller: “Russell, der var en god ven af familien, gav mig den da jeg var lille.” Efter Russells død fandt Jordan ud af at Russell havde gjort en stor forskel for Jordans morfar og forældre. Når de havde det svært, hjalp og støttede han dem. Jordan siger: “Nu hvor jeg har fået mere at vide om hvordan Russell var, betyder den her lille gave mere for mig end nogensinde før.”

Jordans erfaring er et godt eksempel på at det måske ikke er alle der kan se hvor stor værdi en gave har. Men for den taknemmelige modtager kan gaven være meget værdifuld, måske endda uvurderlig. Bibelen beskriver en helt unik og uvurderlig gave med følgende ord: “Gud elskede verden så meget at han gav sin enestefødte søn, for at enhver som tror på ham, ikke skal gå til grunde men have evigt liv.” – Johannes 3:16.

Tænk engang: En gave der kan give evigt liv! Kan man forestille sig nogen gave af større værdi? Det er måske ikke alle der kan se hvor stor værdi denne gave har, men sande kristne betragter den som meget dyrebar. (Salme 49:8; 1 Peter 1:18, 19) Men hvad var grunden til at Gud ofrede sin søns liv for os?

Apostlen Paulus forklarer det på denne måde: “Synden kom ind i verden gennem ét menneske, og døden gennem synden, og døden ... trængte igennem til alle mennesker.” (Romerne 5:12) Det første menneske, Adam, syndede da han helt bevidst valgte at være ulydig mod Gud, og derfor blev han straffet med døden. Gennem Adam er døden gået i arv til hans efterkommere – alle os mennesker.

 “Den løn synden betaler er døden, men den gave Gud giver er evigt liv ved Kristus Jesus, vor Herre.” (Romerne 6:23) For at befri mennesker fra den dødsdom som synden har medført, sendte Gud sin søn, Jesus Kristus, til jorden for at ofre sit fuldkomne liv. På baggrund af dette offer, der kaldes “løsesummen”, kan alle der viser tro på Jesus, få evigt liv. – Romerne 3:24.

Angående alle de velsignelser som løsesummen vil medføre for dem der tilbeder Gud, skrev Paulus: “Tak til Gud for hans uforlignelige frie gave.” (2 Korinther 9:15) Ja, løsesummen har så uendeligt stor værdi at det slet ikke kan beskrives med ord. Men Gud har jo givet os utallige værdifulde gaver, så hvad gør løsesummen til noget helt særligt? Hvordan adskiller den sig fra Guds andre gaver? * Og hvordan kan vi tage imod den? Du kan få Bibelens svar på disse spørgsmål ved at læse de næste to artikler.

^ par. 8 Jesus var villig til at give sit liv for vores skyld. (1 Johannes 3:16) Men eftersom dette offer var en del af Guds hensigt med os mennesker, tager disse artikler udgangspunkt i at det var Gud der sørgede for at løsesummen blev betalt.