Indstilling for skærmlæser

Search

Vælg sprog

Gå til sekundær menu

Gå til indholdsfortegnelse

Gå direkte til indholdet

Jehovas Vidner

Dansk

Bibelen online

NY VERDEN-OVERSÆTTELSEN AF DE HELLIGE SKRIFTER

Nehemias 1:1-11

1*  Nehemi′as’,+ Hakal′jas søns, ord: Det var i kis′lev*+ måned, i det tyvende+ år, mens jeg befandt mig i borgen* Su′san,+  at Hana′ni,+ en af mine brødre, kom, han og nogle andre mænd fra Juda, hvorpå jeg spurgte+ dem ud om jøderne,+ de undslupne+ som var tilbage efter fangenskabet,+ samt om Jerusalem.  De sagde da til mig: „Den rest der er tilbage efter fangenskabet, [de som er] dér i provinsen,+ befinder sig i stor ulykke+ og forsmædelse;+ og Jerusalems mur+ er nedbrudt, og dens porte+ er brændt op af ild.“  Da jeg nu hørte disse ord, satte jeg mig og græd og sørgede i flere dage, og jeg blev ved at faste+ og bede for himmelens Guds+ ansigt,  og jeg sagde: „Ak, Jehova, himmelens Gud,* den store og frygtindgydende Gud,*+ som holder fast ved pagten+ og den loyale hengivenhed mod dem der elsker+ ham og holder hans bud,+  måtte dit øre dog være lydhørt og dine øjne åbne+ for at høre din tjeners bøn,+ som jeg beder for dit ansigt i dag, både dag og nat,+ om dine tjenere, Israels sønner, alt mens jeg bekender+ Israels sønners synder+ som vi har begået mod dig. Vi har syndet, både jeg og min faders hus.+  Vi har virkelig handlet forkert mod dig,+ og vi har ikke holdt de bud+ og forordninger+ og lovbud+ som du pålagde din tjener Moses.+  Husk+ dog det ord som du pålagde din tjener Moses, idet du sagde: ’Handler I troløst, vil jeg sprede jer blandt folkeslagene.+  Men vender I om til mig+ og holder mine bud+ og handler efter dem+ — om så jeres fordrevne er ved himmelens rand, vil jeg samle dem derfra+ og bringe dem til det sted+ som jeg har udvalgt for at lade mit navn bo dér.’+ 10  Ja, de er dine tjenere+ og dit folk,+ som du løskøbte ved din store kraft+ og ved din stærke hånd.+ 11  Ak, Jehova,* måtte dit øre dog være lydhørt for din tjeners bøn, ja, for [alle] dine tjeneres bøn,+ de som ønsker at frygte dit navn;+ og lad det dog lykkes for din tjener i dag+ og lad ham finde barmhjertighed for denne mands ansigt.“+ Jeg var nemlig mundskænk+ for kongen.

Fodnoter

I LXX er dette kapitel 11 i Anden Esdras (2 Ezra).
„kislev“. Det eftereksilske navn på den niende jødiske månemåned, der faldt i november/december. Se Till. 8B.
El.: „fæstningen“.
„Gud“. Hebr.: ’Ælohē′ (konstruktform), efterfulgt på hebr. af den nærmere bestemmelse „himmelens“. Se 2Kr 36:23, fdn.
„den . . . Gud“. El.: „den [sande] Gud, den store og frygtindgydende“. Titlen ’El med den bestemte artikel, ha, foranstillet på hebr. og efterfulgt af adjektiverne „store og frygtindgydende“ (også med bestemt artikel). Se Till. 1G.
Et af de 134 steder hvor soferim ændrede JHWH til ’Adhonaj′. Se Till. 1B.