Gå direkte til indholdet

Gå til sekundær menu

Gå til indholdsfortegnelse

Jehovas Vidner

Dansk

Bibelen online | NY VERDEN-OVERSÆTTELSEN AF DE HELLIGE SKRIFTER

2 Korinther 9:1-15

9  Nu med hensyn til hjælpen+ til de hellige, da er det overflødigt at jeg skriver til jer,  for jeg kender jeres villighed som giver mig grund til at rose mig af jer over for makedonierne, nemlig at Achaiʹa nu har været rede et år,+ og jeres nidkærhed har opildnet de fleste af dem.  Men jeg sender brødrene for at vor stolthed over jer i denne henseende ikke skal vise sig at være tom, men for at I virkelig kan være rede,+ sådan som jeg hele tiden har sagt at I ville være.  Ellers ville vi — for ikke at sige I — måske blive til skamme i denne vor forvisning, hvis nogle makedoniere kom med mig og fandt at I ikke var rede.  Derfor tænkte jeg at det var nødvendigt at opmuntre brødrene til at komme til jer i forvejen og gøre jeres rigelige gave, som I tidligere har lovet, rede i forvejen,+ for at den således kunne være parat som en rigelig gave og ikke som noget afpresset.*+  Men dette gælder: den der sår sparsomt,+ skal også høste sparsomt; og den der sår rigeligt,+ skal også høste rigeligt.  Lad hver enkelt gøre som han har besluttet i sit hjerte, ikke uvilligt+ eller tvungent, for Gud elsker en glad giver.+  Endvidere er Gud i stand til over for jer at lade al sin ufortjente godhed strømme over, så at I, samtidig med at I altid fuldt ud kan klare jer selv med alt, kan have rigeligt til enhver god gerning.+  (Som der står skrevet: „Han har delt ud vidt og bredt, han har givet til de fattige, hans retfærdighed* består for evigt.“+ 10  Men han som rigeligt forsyner den der sår, med sæd til at så og brød til at spise,+ vil forsyne jer med såsæd og mangfoldiggøre den, og han vil give vækst til jeres retfærdigheds frugter.)+ 11  Med alt bliver I beriget med henblik på enhver form for gavmildhed, som gennem os fremkalder taksigelse til Gud;+ 12  for hjælpen i forbindelse med denne offentlige tjeneste skal ikke blot rigeligt afhjælpe de helliges mangler,+ men skal også strømme over med mange taksigelser til Gud. 13  På grund af det bevis som denne hjælp afgiver, herliggør de Gud fordi I underordner jer den gode nyhed om Messias,+ hvad I offentligt bekender at I gør, og fordi I er gavmilde med jeres bidrag til dem og til alle;+ 14  og med bøn for jer længes de efter jer på grund af Guds overvældende og ufortjente godhed+ som er over jer. 15  Tak til Gud for hans uforlignelige frie gave.+

Fodnoter

El.: „noget der er givet af havesyge“.
El.: „godgørenhed“.