Indstilling for skærmlæser

Search

Vælg sprog

Gå til sekundær menu

Gå til indholdsfortegnelse

Gå direkte til indholdet

Jehovas Vidner

Dansk

Jesus – vejen, sandheden og livet

 KAPITEL 83

Invitationer til et måltid

Invitationer til et måltid

LUKAS 14:7-24

  • EN LEKTION I YDMYGHED

  • DE INVITEREDE GÆSTER KOMMER MED UNDSKYLDNINGER

Jesus er stadig i farisæerens hus efter at han har helbredt manden der led af alvorlige ødemer. Jesus lægger mærke til at andre gæster vælger de bedste pladser ved måltidet, og han benytter lejligheden til at lære dem om ydmyghed.

“Når du bliver inviteret til en bryllupsfest,” siger han, “så tag ikke den bedste plads. Der er måske inviteret en som er mere betydningsfuld end dig. Så vil den der inviterede jer begge, komme og sige til dig: ‘Giv denne mand din plads.’ Det vil være pinligt for dig når du så må gå hen og tage den plads der er længst væk.” – Lukas 14:8, 9.

Jesus fortsætter: “Tværtimod skal du som gæst gå hen og vælge den plads der er længst væk, så værten vil sige til dig når han kommer: ‘Ven, ryk nærmere.’ Så bliver det til ære for dig for øjnene af alle de andre gæster.” Her er der ikke bare tale om at vise gode manerer. Jesus forklarer: “For den der ophøjer sig selv, vil blive ydmyget, og den der ydmyger sig selv, vil blive ophøjet.” (Lukas 14:10, 11) Ja, han opfordrer sine tilhørere til at opdyrke ydmyghed.

Nu retter han sine ord til farisæeren der har inviteret ham, for at fortælle hvordan man kan vise gæstfrihed på en måde Gud synes om. “Når du giver middagsmad eller aftensmad, så invitér ikke dine venner, dine brødre, din familie eller dine rige naboer. Måske vil de så invitere dig til gengæld, og det ville være at betale dig tilbage. Nej, når du holder en fest, så invitér fattige, lamme, halte, blinde; og du vil være lykkelig; de har nemlig intet at gengælde dig med.” – Lukas 14:12-14.

Det er naturligt at invitere venner, familie eller naboer til et måltid, og Jesus siger ikke at det er forkert. Men han peger på at det at invitere nogle der har det svært, som for eksempel fattige, halte eller blinde, kan give store velsignelser. Jesus siger til sin vært: “Du vil blive belønnet når de retfærdige opstår fra de døde.” En af de andre gæster er enig og erklærer: “Lykkelig er den der får lov at lægge sig til bords i Guds rige.” (Lukas 14:15) Han forstår hvilket privilegium det ville være. Men som Jesus beskriver i sin næste lignelse, er det ikke alle der har samme værdsættelse:

“Der var en mand som ville give en stor festmiddag, og han inviterede mange. Da middagen var klar, sendte han sin træl ud for at sige til de inviterede: ‘Kom, for nu er alt parat.’ Men så begyndte de alle sammen at komme med undskyldninger. Den første sagde til ham: ‘Jeg har købt en mark, og jeg er nødt til at gå ud og se på den; du må have mig undskyldt.’ En anden sagde: ‘Jeg har købt fem par okser, og jeg er på vej hen for at prøve at pløje med dem; så du må have mig undskyldt.’ En anden igen sagde: ‘Jeg er lige blevet gift, og derfor kan jeg ikke komme.’” – Lukas 14:16-20.

Sikke nogle dårlige undskyldninger! Normalt undersøger man jo en mark eller et dyr før købet, så det er ikke så vigtigt at gøre det bagefter. Den tredje mand er ikke ved at forberede sit bryllup. Han er allerede gift, så det burde ikke afholde ham fra at tage imod en vigtig invitation. Da herren hører undskyldningerne, bliver han vred og siger til sin træl:

“Skynd dig ud på byens gader og stræder, og bring de fattige, lamme, blinde og halte herind.” Efter at trællen har gjort det, er der stadig plads til flere. Herren siger så til ham: “Gå ud på vejene og småvejene uden for byen, og overtal folk dér til at komme ind så mit hus kan blive fyldt. For jeg siger jer: Ingen af dem der var inviteret,  skal smage min festmiddag.” – Lukas 14:21-24.

Det Jesus lige har fortalt, illustrerer meget godt hvordan Jehova gennem Jesus Kristus inviterede forskellige til at blive en del af himlenes rige. Det var først og fremmest jødernes religiøse ledere der blev inviteret, men i løbet af Jesus’ tjeneste afviste de fleste af dem invitationen. Der var dog også andre der ville blive inviteret. Jesus gør det klart at i fremtiden vil proselytter og jævne mennesker i den jødiske nation også blive inviteret. Derefter vil en tredje og sidste invitation blive givet til mennesker som jøderne mener er uværdige i Guds øjne. – Apostelgerninger 10:28-48.

Ja, Jesus’ ord bekræfter virkelig det en af de andre gæster sagde: “Lykkelig er den der får lov at lægge sig til bords i Guds rige.”

Lær mere

Hvad er Guds rige?

Hvem er kongen i Guds rige, og hvad vil Riget udrette?