11. JANUAR 2023
NORGE
Norsk domstol godkender Jehovas Vidners anmodning om at udsætte beslutningen om at fratage os vores registrering
Den 30. december 2022 godkendte en domstol i Oslo Jehovas Vidners anmodning om at suspendere, eller udsætte, regeringens beslutning om at fratage os vores status som registreret trossamfund i Norge. Det skete på baggrund af en afgørelse som Statsforvalteren i Oslo og Viken har truffet om at ophæve vores registrering. Suspenderingen giver os mulighed for at beholde vores status som registreret trossamfund indtil sagen er blevet vurderet af domstolen. Norges Børne- og familieministerium har modsat sig vores anmodning.
Komplekset hvor man oversætter til norsk og afholder teokratiske skoler. Bygningerne husede tidligere det norske afdelingskontor, men i 2012 blev tilsynet med arbejdet i Norge flyttet til Afdelingskontoret i Skandinavien, der ligger i Danmark
Vores brødre og søstre påvirkes direkte af domstolens beslutning om at suspendere Statsforvalterens afgørelse, deriblandt flere forlovede par. I Norge udnævner myndighederne kun vielsesforrettere fra registrerede trossamfund. Så da det blev offentliggjort at Jehovas Vidner ville miste deres registrering, ville det også betyde at brødre der er vielsesforrettere, ville miste deres beskikkelse og bemyndigelse. Men på grund af udsættelsen kan forlovede par indtil videre stadig blive gift i en lokal rigssal og have en bror til at forrette vielsen for dem.
Bror Bjørnstad og søster de Andrade Montelo, der er forlovet. Deres kommentarer blev inkluderet i den anmodning der blev indsendt den 28. december 2022
Bror André Bjørnstad og søster Yasmin de Andrade Montelo er et af de forlovede par som er påvirket af sagen. Deres kommentarer blev inkluderet i den anmodning vores brødre indsendte den 28. december 2022. Bror Bjørnstad er klar over at nogle måske vil være uforstående over for at det betyder så meget for ham og Yasmin at blive viet af et af Jehovas Vidner, og forklarer: “Religion og tro er noget der betyder meget for rigtig mange mennesker. Så når sådan noget her sker, føles det som om man mister en del af sin identitet.”
Forud for beslutningen om at fratage Jehovas Vidner deres registrering fratog de norske myndigheder os statstilskuddet, som vi ellers har modtaget i mere end 30 år. Her er der tale om en økonomisk støtte som regeringen tilbyder til mere end 700 trossamfund i landet. For at bestride den afgørelse anlagde Jehovas Vidner den 21. december 2022 sag mod de norske myndigheder.
De norske myndigheder er imod vores bibelbaserede overbevisning og praksis i forbindelse med udelukkelse. Statsforvalteren er endda gået så langt som til at forlange at Jehovas Vidner ændrer udelukkelsesordningen for at kunne beholde deres registrering. Afgørelserne mod Jehovas Vidner er hverken baseret på ekspertudtalelser eller retskendelser.
Statsforvalteren har udtalt at fratagelsen af registreringen som trossamfund ikke begrænser religionsfriheden. Men i andre sager hvor vi er blevet nægtet registrering, har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol netop konkluderet at den slags beslutninger krænker Jehovas Vidners religionsfrihed. a
Bror Jørgen Pedersen, der er medlem af Afdelingskontorets Udvalg i Skandinavien, siger: “I mere end 130 år har Jehovas Vidner i Norge praktiseret deres tro på en fredelig måde. Vores grundlæggende rettigheder og friheder er beskyttet af den norske grundlov og af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Hvis den norske domstol afsiger en dom i vores favør, vil det bestyrke alle norske borgeres rettigheder og friheder.”

