Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Kom nær til Gud

Jehova hader uretfærdighed

Jehova hader uretfærdighed

„DET ene menneske har udøvet myndighed over det andet til skade for det.“ (Prædikeren 8:9) Disse ord, der blev nedskrevet for omkring 3000 år siden, er en nøjagtig beskrivelse af den verden vi lever i. Menneskene er tilbøjelige til at misbruge deres magt, uanset hvem de er, eller hvor de bor. Alt for ofte bliver de der er svage, og de ugunstigt stillede diskrimineret. Hvad mener Jehova om sådanne uretfærdigheder? Vi finder svaret i Ezekiel 22:6, 7, 31. — Læs.

I den lov Jehova gav Israel, gjorde han det klart at de der har ansvarsopgaver, aldrig må misbruge deres myndighed. Han ville kun velsigne nationen hvis lederne behandlede de svage og de ringe venligt og hensynsfuldt. (5 Mosebog 27:19; 28:15, 45) Men på Ezekiels tid misbrugte høvdingerne i Jerusalem og Juda deres myndighed på rystende måder. Hvad foregik der?

Høvdingerne brugte deres ’arm for at udgyde blod’. (Vers 6) Ordet „arm“ står for magt eller myndighed. The New English Bible siger: „Israels fyrster . . . har brugt deres magt til at udgyde blod.“ Hvordan kan der være retfærdighed til når lederne, som burde opretholde og fremme lov og orden, misbruger deres magt og slår uskyldige mennesker ihjel?

Herefter kritiserer Ezekiel ikke blot lederne, men også dem der fulgte dem med hensyn til at være ulydige mod Jehovas lov. „Man behandler fader og moder med foragt,“ siger Ezekiel. (Vers 7) Ved at ignorere forældrenes retmæssige plads ødelagde folket nationens grundlæggende struktur — familien. — 2 Mosebog 20:12.

De fordærvede folk udnyttede de svage iblandt dem. Hver eneste gang de overtrådte Loven, viste de manglende respekt for den kærlige ånd der lå bag Guds lov til Israel. For eksempel sagde Guds lov at israelitterne skulle være særlig hensynsfulde over for de ikkeisraelitter som boede iblandt dem. (2 Mosebog 22:21; 23:9; 3 Mosebog 19:33, 34) Men folket ’udbyttede den fastboende udlænding’. — Vers 7.

Folket behandlede også de forsvarsløse — „den faderløse dreng og enken“ — dårligt. (Vers 7) Jehova er især opmærksom på behovet hos dem der mister en far, en mor eller en ægtefælle i døden. Gud lovede at han selv ville eksekvere dommen over dem der underkuede et hjælpeløst barn eller en enke. — 2 Mosebog 22:22-24.

På disse og andre måder brød israelitterne på Ezekiels tid Guds lov og viste foragt for den kærlige ånd der lå bag den. Hvad ville Jehova gøre? „Jeg vil . . . udøse min fordømmelse over dem,“ lovede han. (Vers 31) Tro mod sit ord lod han babylonierne ødelægge Jerusalem og føre folket i fangenskab i 607 f.v.t.

Ezekiels ord lærer os to ting om Jehova og uretfærdighed: For det første hader han den; for det andet har han medfølelse med uskyldige ofre. Gud har ikke forandret sig. (Malakias 3:6) Han lover at han snart vil fjerne uretfærdighed og dem der står bag den. (Ordsprogene 2:21, 22) Hvorfor ikke lære mere om den Gud der „elsker ret“, og om hvordan du kan komme nær til ham? — Salme 37:28.

Forslag til Bibellæsning i august:

Ezekiel 21-38

[Tekstcitat på side 27]

Jehova gjorde det klart at de der har ansvarsopgaver, aldrig må misbruge deres myndighed