Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Bygger du på sand eller klippegrund?

Bygger du på sand eller klippegrund?

Bygger du på sand eller klippegrund?

GLÆDER du dig over at læse i Bibelen? Du har måske endda sat tid til side til regelmæssigt at studere Bibelen sammen med et af Jehovas Vidner. Hvis det er tilfældet, føler du sikkert at den kundskab du har fået, har hjulpet dig til bedre at forstå hvorfor denne verden er så fyldt med problemer. (Åbenbaringen 12:9, 12) Desuden har mange passager i Bibelen uden tvivl været til trøst for dig i vanskelige perioder og givet dig håb for fremtiden. — Salme 145:14; 147:3; 2 Peter 3:13.

At tilegne sig nøjagtig kundskab fra Bibelen er meget vigtigt for dem der gerne vil være Kristi disciple. Men det er ikke nok. For at kunne forblive en sand kristen — især når ens tro bliver prøvet — er det nødvendigt at man som bibelstudent tager et andet vigtigt skridt. Hvad det går ud på, kan vi få svar på ved at se nærmere på Bjergprædikenen som Jesus holdt på en bjergskråning i Galilæa. — Mattæus 5:1, 2.

To huse udsat for uvejr

Kender du indholdet af Jesu bjergprædiken? Du kan finde denne berømte tale både i Mattæusevangeliet og Lukasevangeliet. (Mattæus 5:1–7:29; Lukas 6:20-49) Det tager kun cirka 20 minutter at læse hele denne prædiken. Alligevel indeholder den mere end 20 citater fra De Hebraiske Skrifter og mere end 50 billedtaler. En af disse billedtaler — der handler om bygningen af to huse — skiller sig ud fra de andre fordi Jesus benyttede den som afslutning på sin prædiken. Hvis man forstår betydningen af denne afsluttende illustration, kan det hjælpe en til at se hvordan man fortsat kan stå fast og holde ud som en Kristi discipel uanset hvilke trosprøver man måtte komme ud for.

Jesus sagde: „Derfor kan enhver som hører disse mine ord og handler efter dem, sammenlignes med en klog mand som byggede sit hus på klippen. Og regnen strømmede ned og floderne kom og vindene blæste og kastede sig mod det hus, men det styrtede ikke sammen, for det var grundfæstet på klippen. Endvidere kan enhver som hører disse mine ord og ikke handler efter dem, sammenlignes med en tåbelig mand som byggede sit hus på sandet. Og regnen strømmede ned og floderne kom og vindene blæste og ramte det hus, og det styrtede sammen, og sammenstyrtningen var stor.“ — Mattæus 7:24-27.

En mand „som gravede og gik dybt ned“

Hvilken vigtig sandhed gav Jesus videre til sine disciple med denne illustration om de to husbyggere? For at finde ud af det kunne vi se lidt nærmere på det Jesus sagde ved den lejlighed. Hvad lægger vi mærke til i forbindelse med de to huse? De blev begge udsat for det samme uvejr. Måske har de lignet hinanden. Muligvis lå de i det samme område — måske endda lige ved siden af hinanden. Men alligevel var det ene bygget på sand, det andet på klippegrund. Hvordan kunne det lade sig gøre? Årsagen var, som Lukas gør opmærksom på i sit evangelium, at den kloge mand „gravede og gik dybt ned“ for at nå ned til et klippelag. (Lukas 6:48) Resultatet var at hans hus stod fast.

Hvad var det Jesus gerne ville fremhæve med denne illustration? Det var hverken husenes udseende, deres beliggenhed eller hvor kraftigt uvejret var. Nej, det var de to husbyggeres handlemåde. Den ene gravede dybt ned. Det gjorde den anden ikke. Hvordan kan du være ligesom den kloge mand og grave dybt ned? Jesus opsummerede selv belæringen i illustrationen ved at sige: „Hvorfor kalder I mig da ’Herre! Herre!’ når I ikke gør hvad jeg siger? Enhver der kommer til mig og hører mine ord og gør efter dem — jeg vil vise jer hvem han ligner: Han ligner en mand . . . som gravede og gik dybt ned og lagde grundvold på klippen.“ — Lukas 6:46-48.

Hvis man blot lytter til Bibelens lære eller læser i Bibelen derhjemme, er man som en der bygger et hus oven på sand uden først at grave ud. Dét at ’gøre efter’ Jesu ord, det vil sige leve i overensstemmelse med Kristi lære, stiller imidlertid nogle krav. Det kræver at man graver så dybt at man når ned til klippen.

Om man står fast som en discipel af Kristus, afhænger altså af om man gør brug af det man hører eller ej. Når man i sin dagligdag lever efter det man lærer ved sit bibelstudium, er man som den kloge mand der gravede dybt ned. Derfor bør enhver bibelstudent indimellem stoppe op og spørge sig selv: ’Er jeg en hører, eller er jeg en gører? Er jeg blot en der læser og undersøger hvad Bibelen siger, eller følger jeg Bibelens bud når jeg træffer beslutninger?’

Resultatet af at ’gå dybt ned’

Vi kan lære noget af Josés erfaring. Hans forældre opdragede ham til at have respekt for Bibelens moralnormer, men han kom aldrig i gang med et personligt bibelstudium. „Da jeg flyttede hjemmefra, prøvede jeg at opføre mig ordentligt, men jeg valgte en dårlig omgangskreds,“ fortæller José. „Jeg begyndte at tage stoffer, at leve umoralsk, og jeg kom altid op at slås med andre.“

Til sidst besluttede José sig for at ændre livsstil, og samtidig påbegyndte han et seriøst studium af Bibelen. „Noget der motiverede mig stærkt til at gøre en forandring,“ siger José, „var at læse og forstå Jesu bjergprædiken. Men det tog tid at ændre min personlighed og den måde jeg tidligere havde levet på. I begyndelsen var jeg bange for hvad mine ’venner’ ville tænke, men den frygt overvandt jeg. Jeg holdt op med at lyve og med at bruge et dårligt sprog og begyndte at overvære Jehovas Vidners møder. Jeg erfarede at man, nøjagtig som Jesus har lovet, opnår varig lykke ved at leve et enkelt liv og følge Bibelens råd.“ — Mattæus 5:3-12.

Hvad bliver resultatet når man graver dybt ned og bygger på klippegrund — altså når man omhyggeligt lever efter det man læser i Guds ord? Jesus sagde: „Så kom der oversvømmelse, og floden væltede frem mod det hus, men den kunne ikke rokke det, for det var bygget godt.“ (Lukas 6:48) Hvis man ’bygger godt’ ved at gøre brug af det man lærer, vil stormlignende prøvelser ikke kunne ødelægge ens hus, nej de vil ikke engang kunne rokke det. Er det ikke en beroligende tanke?

Disciplen Jakob, en halvbror til Jesus, omtaler endnu en velsignelse som bibelstudenter kan opnå hvis de ikke blot hører, men virkelig handler efter Guds skrevne ord. Jakob skrev: „Bliv ordets gørere og ikke blot dets hørere . . . Den der spejder ind i frihedens fuldkomne lov og bliver ved dermed, han skal, fordi han ikke er blevet en glemsom hører men en gerningens gører, være lykkelig når han gør den.“ — Jakob 1:22-25.

De der følger Bibelens råd, vil helt sikkert opnå glæde i livet. Denne glæde giver Kristi disciple styrke til at stå fast når de kommer ud for stormfulde trængsler som sætter deres tro og ægtheden af deres gudhengivenhed på prøve.

Hvad vil du gøre?

Da Jesus holdt sin bjergprædiken, understregede han at det at tjene Jehova Gud ofte er et spørgsmål om enten eller, ikke både og. Jesus sagde for eksempel at et menneske enten har et klart øje eller et ondt øje, enten træller for Gud eller for rigdom, og at det enten går på den trange vej eller på den brede vej. (Mattæus 6:22-24; 7:13, 14) Og i sin afsluttende billedtale om de to husbyggere gav Jesus sine disciple endnu et valg, nemlig valget mellem at handle som den kloge mand eller den tåbelige mand.

Hvis du fortsætter med helhjertet at gøre brug af det du lærer ved dit bibelstudium, handler du klogt. Ja, hvis du graver dybt ned for at bygge på klippegrund, vil det føre til velsignelser for dig både nu og i fremtiden. — Ordsprogene 10:25.

[Illustrationer på side 30]

Om man kan stå fast, afhænger af om man gør brug af det man lærer