Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

Guds ords gørere er lykkelige

Guds ords gørere er lykkelige

Guds ords gørere er lykkelige

„Vi forstår at dette stævne er en af de foranstaltninger hvorigennem Jehova forbereder os til yderligere virksomhed,“ sagde en taler i et af de første foredrag ved Jehovas Vidners områdestævne „Ordets gørere“. Han fortsatte: „Vi har set frem til at blive undervist i hvordan man får et godt familieliv, at blive opmuntret til at holde os nær til Jehovas organisation, at blive tilskyndet til at bevare nidkærheden i tjenesten og at blive mindet om nødvendigheden af at vi holder os vågne.“

SIDEN slutningen af maj sidste år er millioner af ordets gørere og deres venner strømmet til for at modtage livsvigtig oplæring ud fra Bibelen. Dette er sket tusindvis af steder rundt omkring på jorden. Hvad lærte de i løbet af de tre dage stævnet varede?

Første dag: Glem ikke Jehovas gerninger

I det indledende foredrag opfordrede ordstyreren de tilstedeværende til at opleve glæden og velsignelserne ved at tjene Jehova i enhed ved vore stævner. Alle de tilstedeværende blev forsikret om at deres tro ville vokse, og at deres personlige forhold til Jehova ville blive styrket.

’Den lykkelige Gud’ ved hvad vi hver især behøver for at være lykkelige. (1 Timoteus 1:11) Foredraget „Det medfører lykke at gøre Guds vilje“ understregede at Jehovas ord, Bibelen, viser os den bedste livsform. (Johannes 13:17) En række interview med nogle der har været Jehovas Vidner i mange år, viste hvordan dét at gøre Guds vilje under forskellige forhold giver vort liv mening. Det næste foredrag, „Lad os stråle over Jehovas godhed“, lagde vægt på at kristne som „Guds efterlignere“ ønsker at frembringe „al slags godhed“ i deres liv. (Efeserne 5:1, 9) En særlig måde vi kan vise godhed på, er ved at forkynde den gode nyhed og gøre disciple.

Indlægget „Hold stand som så du den usynlige“ viste hvordan en stærk tro hjælper os til at „se“ den usynlige Gud. Taleren beskrev hvordan åndeligsindede mennesker er opmærksomme på Guds egenskaber og evner, og de er klar over at han er i stand til endog at læse vore tanker. (Ordsprogene 5:21) De interviewede fortalte om hvad de havde gjort for at styrke deres tro og sætte åndelige interesser først i livet.

Formiddagens program sluttede med foredraget over stævnets tema, „Pris Jehova — den Gud der gør undere“. Det hjalp tilhørerne til at forstå at jo mere vi lærer om Jehova, jo flere grunde har vi til at prise ham som den der gør undere. Taleren sagde: „Når vi grunder over Guds skaberværk og alle de undere han gør til gavn for os i dag, føler vi en dyb værdsættelse som tilskynder os til at prise ham. Når vi grunder over de mirakler han har gjort til gavn for sit folk i fortiden, føler vi trang til at lovprise ham. Og når vi tænker på alle de vidunderlige ting Jehova har lovet at gøre i fremtiden, vil vi gerne på en eller anden måde give udtryk for vores værdsættelse.“

Eftermiddagens program begyndte med foredraget „Giv ikke op med hensyn til at gøre det der er rigtigt“. Det mindede alle tilstedeværende om at presset fra denne verden bekræfter at enden er nær. (2 Timoteus 3:1) Ved ikke at give op kan vi imidlertid vise at vi ’hører til dem som har tro, så sjælen bevares i live’. — Hebræerne 10:39.

Hvilke bibelske råd blev der givet angående familielivet? Stævnets første symposium, „Adlyd Guds ord“, begyndte med indlægget „Når du vælger ægtefælle“. At vælge ægtefælle er en af de mest alvorlige beslutninger vi kan træffe. Kristne ønsker derfor at vente med at blive gift til de er modne nok, og de bør ’kun gifte sig i Herren’. (1 Korinther 7:39) Den næste del af symposiet handlede om at Jehova ønsker at alle familier skal være åndeligt stærke og fortsat være forenede, og der blev givet nogle praktiske råd om hvordan det kan lade sig gennemføre. Den sidste del mindede forældre om at hvis de ønsker at deres børn skal elske Jehova, må de vise at de selv elsker ham.

De tanker der blev fremført i foredraget „Vogt dig for rygter og sladder“, hjalp alle til at se at selv om der nu og da virkelig sker noget forbløffende, gør vi klogt i at være forbeholdne, ikke godtroende, når vi præsenteres for sensationer. Det bedste kristne kan gøre, er nidkært at tale om det de véd er sandt: Den gode nyhed om Riget. Mange følte sig trøstede og opmuntrede af det næste indlæg, „Hvordan man kan udholde ’en torn i kødet’“. Det hjalp dem til at se at Jehova på trods af de vedvarende prøvelser vi kommer ud for, kan give os styrke ved hjælp af sin hellige ånd, sit ord og det kristne brodersamfund. Det kan i den forbindelse være meget opmuntrende at betragte apostelen Paulus’ egne erfaringer. — 2 Korinther 12:7-10; Filipperne 4:11, 13.

Den første dag blev sluttet af med foredraget „Hold trit med Jehovas organisation“. Man gennemgik tre områder hvor Guds organisation især er gået fremad: (1) den voksende forståelse af det åndelige lys Jehova har ladet skinne, (2) den forkyndelse Gud har betroet os, og (3) de organisationsmæssige forandringer der er sket. Derefter erklærede taleren tillidsfuldt: „Vi er spændte på hvad fremtiden vil bringe.“ Han spurgte: „Kan der være nogen tvivl om at vi har al mulig grund til lige til det sidste at fastholde den tillid vi havde fra begyndelsen?“ (Hebræerne 3:14) Svaret var indlysende. Det førte til frigivelsen af den nye brochure Du kan blive Guds ven! Den vil blive et effektivt redskab til at hjælpe enkeltpersoner med begrænset uddannelse eller læsefærdighed til at lære om Jehova.

Anden dag: Fortsæt med at fortælle om Guds undergerninger

Efter drøftelsen af dagens tekst fortsatte stævnets anden dag med symposiet „Guds ords tjenere“. Den første del af det rettede opmærksomheden mod fremgangen i vort verdensomspændende forkyndelsesarbejde. Vor udholdenhed i arbejdet sættes imidlertid på prøve når flertallet afviser budskabet om Riget. Forkyndere med mange års erfaring fortalte hvordan de har styrket deres sind og hjerte til at klare den udfordring det er at møde ligegyldighed og alligevel bevare glæden. Symposiets anden del mindede stævnedeltagerne om at Jehovas Vidner bestræber sig for at nå ud til folk overalt, både ved formel og uformel forkyndelse. Og den sidste del beskrev de mange muligheder kristne har for at udvide deres tjeneste. Taleren understregede at vi for at gøre dette må sætte Guds rige først, også selv om det kan være svært og vi må sige nej til os selv. — Mattæus 6:19-21.

Da vi lever i en ugudelig verden der er præget af et umætteligt begær efter materielle goder, var foredraget „Opdyrk gudhengivenhed og viljen til at klare dig med hvad du har“ meget betimeligt. Med udgangspunkt i Første Timoteusbrev 6:6-10, 18, 19 viste taleren hvordan gudhengivenhed kan hjælpe kristne til at undgå kærlighed til penge, som kan føre dem vild fra troen og forårsage mange smerter. Han pegede på at uanset hvordan vores økonomiske situation er, så afhænger vores lykke af forholdet til Jehova og vores åndelige sundhed. Mange blev bevægede over de tanker der blev fremholdt i foredraget „Giv aldrig Jehova grund til at skamme sig over dig“. Det blev understreget at Jehova aldrig glemmer sine trofaste tjenere. Jesus „er den samme i går og i dag og for evigt“, og det enestående eksempel han har sat, vil hjælpe mange til at fortsætte i det løb der gælder livet. — Hebræerne 13:8.

Det sidste punkt på formiddagens program var dåbsforedraget — som altid er et højdepunkt ved Jehovas Vidners stævner. Det var en stor glæde at se dem der for nylig havde indviet sig, følge i Jesu fodspor ved at fremstille sig til dåb. (Mattæus 3:13-17) De der tager dette skridt, har allerede virket som ordets gørere og opnået meget. Efter dåben bliver de ordinerede tjenere for den gode nyhed, og de vil opnå stor glæde i bevidstheden om at de er med til at hellige Jehovas navn. — Ordsprogene 27:11.

Foredraget „Det kræver modenhed ’at skelne mellem ret og uret’“ indeholdt direkte vejledning. Verdens normer for ret og uret er sørgeligt utilstrækkelige. Vi må derfor rette os efter Jehovas normer. (Romerne 12:2) Alle blev tilskyndet til at arbejde hårdt for at opnå nøjagtig forståelse af Guds veje og vokse til modenhed. Ved at træne vores opfattelsesevne vil vi blive „opøvet til at skelne mellem ret og uret“. — Hebræerne 5:11-14.

Herefter fulgte symposiet „Gør en ihærdig indsats for at blive et åndeligsindet menneske“. Sande kristne erkender at det er vigtigt at bestræbe sig for at blive — og forblive — et åndeligsindet menneske. Det kræver noget af os og indbefatter at vi læser, studerer og grunder over det stof vi gerne vil tilegne os. (Mattæus 7:13, 14; Lukas 13:24) Åndeligsindede mennesker er vedholdende med hensyn til „enhver form for bøn og anråbelse“. (Efeserne 6:18) Vi forstår at vore bønner fortæller noget om vores gudhengivenhed, noget om hvor åndeligsindede vi er, hvor stor en tro vi har, og hvad vi betragter som „de mere vigtige ting“. (Filipperne 1:10) Det blev understreget hvor vigtigt det er at opdyrke et varmt og kærligt forhold til Jehova, svarende til det forhold et lydigt barn kan glæde sig over at have til sin kærlige far. Vi bekender os ikke blot til en tro — selv om det er den sande — men vi ønsker at opbygge troen og gøre den stærk, ’som så vi Gud’. — Hebræerne 11:6, 27.

Emnet åndelig fremgang blev yderligere behandlet i foredraget „Lad din fremgang være tydelig“. Vi så nærmere på tre områder: (1) At vokse i kundskab, forståelse og visdom, (2) at frembringe Guds ånds frugt og (3) at varetage vort ansvar i familien.

Ved afslutningen af dagens sidste foredrag, „Lad os vandre i det voksende lys fra Guds ord“, glædede det stævnedeltagerne at få en ny bog, Esajas’ profeti — et lys for alle mennesker I. Det er det første af to bind som gennemgår Esajas’ Bog kapitel for kapitel. „Esajas’ Bog indeholder også et budskab til os der lever i dag,“ sagde taleren. Han fortsatte: „Mange af dens profetier blev allerede opfyldt på Esajas’ tid. . . . Men mange af Esajas’ profetier er ved at blive opfyldt i dag, og nogle vil blive opfyldt i Guds lovede nye verden.“

Tredje dag: Vær ordets gørere

Stævnets sidste dag indledtes med en drøftelse af dagens tekst. Derefter fulgte symposiet „Zefanias’ betydningsfulde profeti til dem der gør Guds vilje“. De tre foredrag i dette symposium viste at ligesom Jehova voldte det frafaldne Juda kval, vil han volde dem kval der nu nægter at lytte til hans advarende ord. De vil ’gå omkring’ lige så hjælpeløse som var de blinde, og vil ikke kunne finde udfrielse fordi de har syndet mod Gud. Men sande kristne der trofast bliver ved med at søge Jehova, vil blive skjult på Guds vredes dag. Dertil kommer at de oplever mange velsignelser allerede nu. De har lejlighed til at tale Bibelens sandheders ’rene sprog’. (Zefanias 3:9) Taleren understregede: „Det at tale det rene sprog [indbefatter] mere end at tro på sandheden og fortælle andre om den. Hele vores adfærd må stemme med Guds love og principper.“

Stævnedeltagerne så ivrigt frem til skuespillet „Advarende eksempler for vor tid“. Dette bibelske skuespil viste hvordan tusinder af israelitter mistede livet på grænsen til det forjættede land fordi de glemte Jehova og lod sig forføre af hedenske kvinder til at begå utugt og tilbede falske guder. En af hovedpersonerne — Jamin — følte sig i begyndelsen splittet mellem moabitternes tillokkelser og sin hengivenhed for Jehova. Opmærksomheden blev rettet mod den ugudelige Zimris forkerte ræsonnementer og bedrageriske tankegang og Pinehas’ tro og hengivenhed. Det var en levende skildring af faren ved at komme sammen med dem der ikke elsker Jehova.

Skuespillet slog tonen an for det opfølgende foredrag: „Lad os ikke blive glemsomme hørere.“ En analyse af Første Korintherbrev 10:1-10 viste at Jehova prøver vores lydighed for at kunne afgøre om vi er værdige til at få en plads i den nye verden. Selv nu hvor vi er så tæt på den nye verden, lader nogle de kødelige ønsker fortrænge åndelige mål. Vi blev alle tilskyndet til ikke at forspilde lejligheden til at ’gå ind til Jehovas hvile’. — Hebræerne 4:1.

Det offentlige foredrag havde temaet: „Hvorfor give agt på Guds undergerninger?“ Jehovas „undergerninger“ afspejler hans visdom og hans magt over det fysiske skaberværk som omgiver os. (Job 37:14) Nogle ransagende spørgsmål som Jehova stillede Job, var tilstrækkelige til at den magt Gud som vor almægtige Skaber besidder, gjorde indtryk på ham. Jehova vil også i fremtiden gøre „undergerninger“ til gavn for sine trofaste tjenere. Taleren afsluttede med ordene: „Vi har mange, mange grunde til at give agt på Guds undergerninger — det han har gjort i fortiden, det han gør i dag i skaberværket omkring os, og det han har lovet at gøre i den nærmeste fremtid.“

Efter en opsummering af ugens pensum fra en artikel i Vagttårnet var tiden kommet til det afsluttende foredrag, som hed: „Regn det for et stort privilegium at være en ordets gører.“ Dette spændende foredrag understregede at det er en ære at være en Guds ords gører. (Jakob 1:22) Tilhørerne blev mindet om det enestående privilegium vi har, at være Guds ords gørere, og jo længere vi praktiserer det der hører til at være en ordets gører, jo mere værdsætter vi det. Alle tilstedeværende blev opfordret til at lade de gavnlige tilskyndelser de havde modtaget ved områdestævnet, genspejle sig i deres ønske om at være Guds ords gørere i størst muligt omfang. Kun på den måde kan man opleve den størst mulige lykke.

[Ramme/illustration på side 25]

Du kan blive Guds ven!

Efter den første stævnedags afsluttende foredrag modtog vi en ny brochure, Du kan blive Guds ven! Der er et stort behov for enkel og letforståelig bibelsk undervisning i mange dele af verden, og denne brochure vil blive brugt til at dække dette behov. Den vil være til stor gavn for folk der ikke er så veluddannede eller gode til at læse.

[Ramme/illustrationer på side 26]

Esajas’ profeti — et lys for alle mennesker

Stævnedeltagerne var begejstrede da de modtog det første bind af tobindsværket Esajas’ profeti — et lys for alle mennesker. Denne publikation betoner den praktiske værdi af Esajas’ profeti i vor tid.