Gå direkte til indholdet

Gå til Indhold

“Dine øjne så mig som foster.” – SALME 139:16

Forstår Gud dig?

Forstår Gud dig?

HVAD VI KAN LÆRE AF DEN MÅDE VI ER SKABT PÅ

Et af de tætteste forhold der findes mellem to mennesker, er forholdet mellem enæggede tvillinger. De har et helt særligt bånd. Nancy Segal, der selv er tvilling og stifter af Twin Studies Center, fortæller at tvillinger ofte “forstår præcis hvad hinanden mener, uden at der behøver at følge en forklaring med”. En kvinde forklarede sit forhold til sin enæggede tvilling sådan her: “Vi ved bare alt om hinanden.”

Hvad er det der gør at de forstår hinanden så utroligt godt? Undersøgelser peger på at miljø og opdragelse har en vis betydning, men at det især er deres næsten identiske genetiske materiale der er afgørende.

TÆNK OVER DETTE: Den der har skabt alt genetisk materiale, må nødvendigvis kunne forstå hver eneste af os fuldt ud. Salmisten David udtrykte det på denne måde: “Du skærmede mig da jeg lå i min mors mave. Mine knogler var ikke skjult for dig da jeg blev til i det skjulte ... Dine øjne så mig som foster; i din bog var alle dets dele og dagene hvor de skulle formes, skrevet op.” (Salme 139:13, 15, 16) Det er kun Gud der fuldstændigt forstår vores genetiske sammensætning og alle de ting i vores liv der har været med til at gøre os til den vi er. Hans helt særlige kendskab til os og vores genetiske sammensætning forsikrer os om at han forstår os bedre end nogen anden.

HVAD BIBELEN LÆRER OS OM GUDS INDSIGT

I en bøn sagde David: “Jehova, du har undersøgt mig nøje, og du kender mig. Du ved hvornår jeg sætter mig, og hvornår jeg rejser mig. Selv på afstand ved du hvad jeg tænker. Selvom der ikke er et eneste ord på min tunge, er du klar over alt hvad jeg vil sige, Jehova.” (Salme 139:1, 2, 4) Ja, Jehova er opmærksom på vores inderste følelser og kender “enhver tilbøjelighed i tankerne”. (1. Krønikebog 28:9; 1. Samuel 16:6, 7) Hvad viser disse vers om Gud?

Vores Skaber lægger ikke kun mærke til hvad vi gør, men forstår også hvad der ligger bag vores handlinger, selvom vi ikke sætter ord på alle vores tanker og følelser når vi beder til ham. Og han kan også se alt det gode vi godt kunne tænke os at gøre men ikke er i stand til lige nu på grund af visse begrænsninger. Eftersom Gud har skabt os med evnen til at vise kærlighed, glæder det ham uden tvivl når vores tanker og motiver udspringer af kærlighed. – 1. Johannes 4:7-10.

Gud er opmærksom på alt. Han er klar over hvad vi kæmper med, selv når andre ikke ser det eller forstår det fuldt ud

Hvad Bibelen siger

  • “Jehovas øjne hviler på de retfærdige, og hans ører lytter til deres bøn.” – 1. PETER 3:12.

  • Gud lover: “Jeg vil give dig indsigt og undervise dig i den vej du bør følge. Jeg vil give dig råd mens mit øje hviler på dig.” – SALME 32:8.

GUD ER MEGET MEDFØLENDE

Kan det at vide at Gud forstår vores situation og følelser, hjælpe os til at tackle modgang? Hør hvad Anna fra Nigeria kom ud for: “Min ulykkelige situation fik mig til at sætte spørgsmålstegn ved om livet var værd at leve,” forklarer hun. “Jeg var enke, og min datter var indlagt med hydrocefalus, altså for meget væske i hjernen, da jeg blev diagnosticeret med brystkræft og måtte opereres, have kemoterapi og strålebehandling. Det var virkelig svært at skulle være indlagt samtidig med min lille pige.”

Hvad hjalp Anna til at holde ud? “Jeg tænkte meget over bibelvers som Filipperne 4:6, 7, hvor der står at ‘Guds fred, som overgår al forstand, vil beskytte jeres hjerte og jeres sind’. Hver gang de vers dukkede op i mine tanker, følte jeg mig særligt tæt på Jehova, for jeg blev mindet om at han forstår mig bedre end jeg selv gør. Mine elskede kristne brødre og søstre i menigheden var også en meget stor støtte for mig.”

Hun fortsætter: “Jeg kæmper stadig med helbredsproblemer, men min og min datters situation er blevet bedre. Det at vide at Jehova er med os, har lært os ikke at tænke negativt når vi kommer ud for problemer. I Jakob 5:11 står der: ‘Vi regner dem der har holdt ud, for at være lykkelige. I har hørt hvor udholdende Job var, og I har set hvordan Jehova lod det ende for ham, så I ved hvor kærlig [eller: “medfølende”, fodnote] og barmhjertig Jehova er.’” Jehova forstod Jobs situation fuldt ud, og vi kan være sikre på at han også forstår de ting vi kæmper med.