Gå direkte til indholdet

Hvad mente Jesus da han sagde: “Bliv ved med at elske jeres fjender”?

Hvad mente Jesus da han sagde: “Bliv ved med at elske jeres fjender”?

Hvad Bibelen siger

 Da Jesus holdt den berømte tale der er kendt som Bjergprædikenen, sagde han: “Bliv ved med at elske jeres fjender.” (Matthæus 5:44; Lukas 6:27, 35) Hans ord betyder at vi skal være venlige over for dem der hader os eller behandler os uretfærdigt.

 Jesus viste at han elskede sine fjender, ved at tilgive dem der havde været onde mod ham. (Lukas 23:33, 34) Det han sagde om at elske sine fjender, stemmer med det der står i De Hebraiske Skrifter, der ofte kaldes Det Gamle Testamente. – 2. Mosebog 23:4, 5; Ordsprogene 24:17; 25:21.

 “Bliv ved med at elske jeres fjender og at bede for dem der forfølger jer.”Matthæus 5:43, 44.

Indhold

 Hvorfor skal man elske sine fjender?

  •   Gud elsker sine fjender. Gud “er god mod de utaknemmelige og onde”. (Lukas 6:35) Han ‘lader sin sol stå op over onde’. – Matthæus 5:45.

  •   Kærlighed kan få en fjende til at forandre sig. Bibelen opfordrer os til at behandle en fjende venligt og siger at når man gør det, ‘dynger man gloende kul på hans hoved’. (Ordsprogene 25:22) Denne metafor beskriver den proces hvor man opvarmer malm for at udvinde et metal. Hvis vi er venlige over for en der hader os, kan vi på lignende måde få hans vrede til at smelte væk og få det gode frem i ham.

 Hvordan kan man elske sine fjender?

  •   ‘Gør godt mod dem der hader jer.’ (Lukas 6:27) “Hvis din fjende er sulten, så giv ham noget at spise; hvis han er tørstig, så giv ham noget at drikke,” står der i Bibelen. (Romerne 12:20) Måske kan du selv komme i tanke om andre måder du kan vise en fjende kærlighed på ved at følge det mange kender som den gyldne regel: “Sådan som I ønsker at andre skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem.” – Lukas 6:31.

  •   ‘Velsign dem der forbander jer.’ (Lukas 6:28) Vi kan velsigne vores fjender ved at tale pænt og respektfuldt til dem, selv hvis de taler grimt og respektløst til os. Bibelen siger: “I skal ikke gengælde ondt med ondt eller hån med hån. I skal derimod gengælde med en velsignelse.” (1. Peter 3:9) Når man følger det gode råd, forhindrer man at hadet vokser. Måske kan man endda helt fjerne det.

  •   ‘Bed for dem der fornærmer jer.’ (Lukas 6:28) Hvis en siger noget fornærmende til dig, så lad være med at ‘gengælde ondt med ondt’. (Romerne 12:17) I stedet kan du henvende dig til Gud i bøn og bede ham om at tilgive personen. (Lukas 23:34; Apostlenes Gerninger 7:59, 60) Forsøg ikke at tage hævn. Overlad sagen til Gud, og lad ham dømme vedkommende efter sine retfærdige normer. – 3. Mosebog 19:18; Romerne 12:19.

 “Bliv ved med at elske jeres fjender, at gøre godt mod dem der hader jer, at velsigne dem der forbander jer, og at bede for dem der fornærmer jer.”Lukas 6:27, 28.

  •   Vær “tålmodig og venlig”. (1. Korinther 13:4) I apostlen Paulus’ velkendte beskrivelse af kærlighed finder vi på originalsproget en bøjning af det samme græske ord (agape) som Jesus bruger i Matthæus 5:44 og Lukas 6:27, 35. Vi kan vise kristen kærlighed over for vores fjender ved at være tålmodige og venlige, ikke misundelige, arrogante eller ubehøvlede.

 “Kærligheden er tålmodig og venlig. Kærligheden er ikke misundelig. Den praler ikke, og den bliver ikke stolt, opfører sig ikke uanstændigt, er ikke selvisk, lader sig ikke provokere. Den holder ikke regnskab med forurettelser. Den glæder sig ikke over uretfærdighed, men glæder sig med sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. Kærligheden ophører aldrig.”1. Korinther 13:4-8.

 Kan man gå i krig mod sine fjender?

 Nej, for Jesus lærte sine disciple at de ikke skulle kæmpe mod deres fjender. Da han for eksempel advarede dem om at Jerusalem ville blive angrebet, sagde han at de skulle flygte, ikke at de skulle blive og kæmpe. (Lukas 21:20, 21) Og da apostlen Peter trak sit sværd for at forsvare Jesus, sagde Jesus at han skulle sætte det på plads igen, “for alle der griber til sværd, vil blive dræbt af sværd”. (Matthæus 26:52) Historikere bekræfter Bibelens beskrivelse af de første kristne som fredelige og siger at de ikke gik i krig mod deres fjender. a2. Timotheus 2:24.

 Misforståelser om det at elske sine fjender

 Misforståelse: Ifølge Moseloven skulle israelitterne hade deres fjender.

 Faktum: Der findes ikke noget bud i Loven der lyder sådan. Der står derimod at israelitterne skulle elske deres medmennesker. (3. Mosebog 19:18) “Medmennesker” er et meget bredt udtryk der omfatter alle andre mennesker, men nogle jøder fik efterhånden den opfattelse at det kun gjaldt andre jøder, og de betragtede ikkejøder som fjender som man skulle hade. (Matthæus 5:43, 44) Jesus korrigerede deres forkerte opfattelse ved at fortælle lignelsen om den barmhjertige samaritaner. – Lukas 10:29-37.

 Misforståelse: Når man elsker sine fjender, blåstempler man de forkerte ting de gør.

 Faktum: Bibelen viser at man kan elske en person uden at man samtidig godkender de forkerte ting han gør. For eksempel tog Jesus kraftigt afstand fra vold, men han bad for dem der henrettede ham. (Lukas 23:34) Og han afskyede forkerte handlinger, eller synder, men han gav sit liv for os mennesker, der alle har syndet. – Johannes 3:16; Romerne 6:23.

a Bogen The Rise of Christianity af E.W. Barnes forklarer: “En omhyggelig gennemgang af alt det materiale der er til rådighed, viser at helt op til Marcus Aurelius’ tid [romersk kejser 161-180 e.v.t.] var der ingen kristen der blev soldat; og ingen soldat der blev kristen, forblev i militærtjenesten.”